خبرگزاری کار ایران

اولین بازداشت به خاطر توهین به پادشاه جدید تایلند

پلیس تایلند یک فعال ضد خونتا را به خاطر توهین به پادشاه جدید این کشور، بازداشت کرد؛ اقدامی که به گفته گروه‌های حقوق بشر، نخستین مورد از اهانت به مقام سلطنت پادشاه جدید تایلند محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، پلیس تایلند امروز – شنبه – یک فعال ضد خونتا را به دلیل انتشار مطالب ضد سلطنت بازداشت کردند؛ اقدامی که به گفته گروه‌های حقوق‌بشری، نخستین مورد از نقض دموکراسی از سوی پادشاه جدید تایلند است.

«ماها واجیرالنگکرن» پادشاه جدید این کشور، روز پنجشنبه در پی مرگ پدرش «بهومیبول آدولیادج»، به قدرت رسید. 

سرهنگ «جاتورون تراکولپان» سرپرست اداره پلیس استان جایاپوم واقع در شمال شرق کشور گفت که «جاتوپات بونپاتاراراکسا» فعال حقوق‌بشر که چندین تظاهرات ضد حکومت برگزار کرده است، تحت قانون جرایم جنایی تایلند بازداشت و تفهیم اتهام شده است.

وی گفت: «ما وی را در یک معبد بازداشت کردیم.»

یک گروه ناظر بر اقدام‌های حقوق‌بشری گفته که حکومت تایلند منتقدان سلطنت این کشور را از زمانی که در کودتای سال ۲۰۱۴ قدرت را به دست گرفته، سرکوب کرده است.

قوانین این کشور تصریح می‌کند هر‌ کسی‌که « پادشاه، ملکه یا ولیعهد را مورد توهین، تهدید یا بی‌احترامی قرار دهد»با مجازات تا ۱۵ سال زندان مواجه خواهد شد.

حقوق‌دانان تایلندی در حمایت از این فعال حقوق‌بشر، در توئیتر خود اعلام کردند که وی در پی به اشتراک گذاشتن یک مقاله در صفحه فیس‌بوک خود که در آن به مقام پادشاهی این کشور توهین کرده، بازداشت شده است.

«آنون چاواناوان» یکی از حقوقدانان این گروه گفت که این مورد نخستین مورد از توهینی است که در پادشاهی جدید به ثبت می‌رسد.

گروه‌های بین‌المللی و برخی از دیپلمات‌های مستقر در غرب بانگ‌کوک احکام سخت‌گیرانه تایلند را در ارتباط با چنین احکامی مورد انتقاد قرار داده ‌اند.

سال گذشته، دو نفر به دلیل پست‌های فیس‌بوکی خود در توهین به پادشاهی این کشور، به ۲۵ و ۳۰ سال زندان محکوم شدند.

کد خبر : ۴۳۴۱۶۹