خبرگزاری کار ایران

امیراحمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

دخیل بودن مسکو و آنکارا در پرونده حلب آنها را مجبور به پیشنهاد آتش‌بس کرد/ فشارهای اتحادیه اروپا ترکیه را به سمت روسیه سوق داد

با توجه به دخیل بودن مسکو و آنکارا در پرونده حلب، گفت‌وگوها منجر به ایجاد آتش‌بس و خروج غیر نظامیان از نواحی شرقی این جغرافیا خواهد شد.

«بهرام امیراحمدیان» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح توافق ترکیه و روسیه برای برقراری آتش‌بس در حلب اظهار کرد: در تحلیل این‌که چرا روسیه و ترکیه بر سر برقراری آتش‌بس در حلب و به‌خصوص نواحی شرقی این استان با یکدیگر به توافق رسیدند، باید بگوییم مجموع دلایل و کنش‌گری سایر بازیگران بین‌المللی، آنکارا را به‌سوی وضعیتی هدایت کرد که می‌بایست همکاری گسترده‌تری با روسیه صورت دهد. به گونه‌ای که بعد از تصویب مصوبه تعلیق مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه شاهد نزدیک شدن ترکیه به روسیه هستیم.

 وی ادامه داد: از سوی دیگر ترکیه معتقد است ناتو از این کشور حمایت مناسب نکرده تا جایی‌که یکی از مسائل بسیار مهم و مد نظر ترک‌ها، بحث ایجاد منطقه پرواز ممنوع بود که ناتو و آمریکا با برقراری چنین وضعیتی مخالفت کردند و آنجا شاهد ایجاد شکاف میان ترکیه و ناتو بودیم.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل افزود: مواضعی که رئیس‌جمهوری ترکیه چند روز گذشته علیه بشار اسد اتخاذ کرد، موجب شد مسکو درخواست توضیحات بیشتر از آنکارا داشته باشد. از این‌رو اصطکاک چند روزه‌ای که میان دو کشور بر سر پرونده سوریه اتفاق افتاده بود، باعث شد دو طرف به یکدیگر نزدیک شوند اما نباید از این موضوع چشم‌پوشی کرد که در مرزهای جنوبی ترکیه همچنان خطر سرایت و ورود تروریست‌ها وجود دارد و از این‌رو آنکارا همچنان خطرات ناشی از به هم‌ریختگی امنیتی پشت مرزهای خود و به‌خصوص سوریه را حس کرده و آن را چالش جدی برای خود قملداد می‌کند.

امیراحمدیان اضافه کرد: در گذشته مذاکرات و رایزنی‌های زیادی میان روسیه و ترکیه درباره سوریه صورت گرفته بود اما به‌نظر می‌رسد با توجه به دخیل بودن دو طرف در پرونده حلب، این گفت‌وگوها منجر به ایجاد آتش‌بس و خروج غیرنظامیان از نواحی شرقی این جغرافیا خواهد شد. تا جایی‌که روسیه و ترکیه به این نتیجه رسیدند که می‌بایست فکری به حال وضعیت بحرانی حلب بکنند چراکه نماینده سازمان‌ملل در امور پناهندگان رسماً اعلام کرده بود اگر مخاصمات مسلحانه پایان نیابد، آنجا تبدیل به گورستان دسته‌جمعی می‌شود و در اینجا نمایی از جنایت جنگی رخ عیان می‌کند.

این استاد دانشگاه متذکر شد: به نظر می‌رسد با توجه به عملیات‌های روسیه و از منظری دیگر دخیل بودن ترکیه در پرونده حلب، طرحی برای خروج غیرنظامیان از حلب و نواحی شرقی مطرح شده که در امتداد آن کمک‌های بشردوستانه مدنظر قرار گرفته است.

امیراحمدیان همچنین با بیان این‌که این اقدام روسیه به‌نوعی فرار از زیر فشارهای بین‌المللی قلمداد می‌شود، گفت: باید توجه داشت که اخبار منتشر شده از حلب و تصاویری که از آن ناحیه مخابره می‌شود، بازتاب منفی زیادی در دنیا علیه عمل‌کنندگان (اعم از سیاسی و میدانی) داشته است.

وی تاکید کرد: عده‌ای بر این باورند به‌دلیل خروج روسیه از اساسنامه رم و خارج شدن نام این کشور از فهرست اعضای دائم دیوان کیفری بین‌المللی، مسئولیت از گردن روسیه و سایر کشورهای دخیل در پرونده سوریه مانند آمریکا، ترکیه، عربستان، قطر و سایرین ساقط است و به‌نوعی خود را به دور از هر گونه فعل و انفعال حقوقی در عرصه بین‌المللی می‌دانند اما باید توجه داشت که نمی‌توان تبعات اقدام‌های هر کشور را چه از جنبه سیاسی و چه از جنبه حقوقی نادیده گرفت.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: اگر روند به این صورت بود، بدون تردید دولت عراق اقدام به بمباران تمامی نقاط شهر موصل برای مقابله با داعش می‌کرد و تمامی غیرنظامیان و حقوق آنها و احتمال به وجود آمدن جنایات جنگی خارج از این چارچوب دیده می‌شد.

امیراحمدیان در پایان تصریح کرد: با توجه به فعل و انفعال‌های سیاسی و میدانی در پرونده حلب باید بگوییم که طرفین دنبال این هستند تا خسارت‌ها را کاهش داده و وضعیت بحرانی این منطقه را دست‌خوش تغییر کنند که آتش‌بس سوریه در این چارچوب قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۴۳۴۲۵۴