خبرگزاری کار ایران

آیا رنتسی در همه‌پرسی قانون اساسی ایتالیا پیروز می‌شود؟

بیش از ۴۶ میلیون نفر در ایتالیا امروز در همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی شرکت می‌کنند و در صورت منفی بودن نتایج، نخست‌وزیر و دولت وی استعفا خواهند داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، با آغاز همه‌پرسی برای اصلاح قانون اساسی ایتالیا که بر اساس آن محدودیت‌هایی در اختیارات قانون‌گذاری مجلس سنای این کشور پیش بینی شده است، ۵۶ میلیون و ۷۱۴ هزار ۹۵۰ نفر پای صندوق‌های رأی می‌روند.

مردم این کشور قرار است به محدود کردن اختیارات قانونگذاران مجلس سنا، جلوگیری از افزایش هزینه‌های مجلس و برخی سازمان‌های دولتی و لغو فعالیت شورای اقتصادی این کشور، رای مثبت یا منفی دهند.

این رای‌گیری تا ساعت ۲۳ امشب به وقت محلی ادامه خواهد یافت و درصورت منفی بودن نتایج این همه‌پرسی، «ماتئو رنتسی» نخست‌وزیر ایتالیا و دولتش استعفا خواهند داد.

عده‌ای از کارشناسان اقتصادی و سیاستمداران اروپا اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی مخالفان موسوم به اردوگاه «نه» در همه‌پرسی ایتالیا، باید منتظر به هم ریختگی‌های سیاسی و اقتصادی در این کشور و سرایت آن به منطقه یورو باشیم.

در نظر‌سنجی که صبح امروز (چهارم دسامبر) صورت گرفته است، ۵۱ میلیون نفر واجد شرایط، به طرح ماتئو رنتسی رای خواهند داد. این طرح کاهش قدرت مجلس سنای ایتالیا را مد نظر دارد. 

پیش از این نخست‌وزیر ایتالیا با تمام احزاب مخالف دولت به گفت‌وگو پرداخته است و در صورت رای مثبت مردم به این همه‌پرسی، ماتئو رنتسی به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر ایتالیا به پیروزی بزرگی دست پیدا خواهد کرد.

بسیاری از گروه های سیاسی ایتالیا از جمله «جنبش راست‌گرای ۵ ستاره»، «حزب اتحادیه شمال» و حتی بعضی از اعضای با نفوذ حزب حاکم با اصلاحات پیشنهادی رنتسی مخالفت کرده‌اند.

«بپه گریلو» رهبر جنبش پنج ستاره اعلام کرده است که در صورت رای «نه» مردم به همه‌پرسی مذکور، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام خواهد شد.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا از مردم ایتالیا خواسته‌اند به اصلاحات پیشنهادی رای مثبت بدهند.

کد خبر : ۴۳۴۴۸۷