خبرگزاری کار ایران

روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت درباره حلب را وتو کردند

روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس در حلب در شمال سوریه را وتو کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، روسیه و چین، روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس هفت روزه در حلب در شمال سوریه را وتو کردند.

روسیه گفته است، چنین آتش‌بسی به گروه‌های شورشی فرصت بازسازی می‌دهد.

طبق این گزارش، آتش‌بس این قطعنامه را نیوزیلند، اسپانیا و مصر پیشنهاد کرده بودند و ۱۱ کشور به آن رای مثبت دادند.

روسیه از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون شش بار قطعنامه‌های پیشنهادی در خصوص این کشور را وتو کرده است. این در حالی است که چین نیز پنج بار تاکنون چنین قطعنامه هایی را وتو کرده است.

«ویتالی چوکین» سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته است: تاکنون شورشیان از چنین توقف هایی (آتش‌بس) برای تحکیم موقعیت خود و به دست آوردن تجهیزات و مهمات لازم استفاده کرده اند و این باعث بدتر شدن شرایط برای غیرنظامیان می شود.

نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن طی چند هفته اخیر دورتازه‌ای از عملیات در شرق حلب را آغاز کرده اند و توانسته اند بیش از نیمی از مناطق تحت کنترل شورشیان را در شرق حلب بازپس بگیرند.

در همین حال، سازمان ملل متحد معتقد است دست کم ۲۰۰ هزار نفر در مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق حلب گرفتار شده اند و به شدت از نظر دسترسی به غذا و دارو با کمبود روبه رو هستند.

در همین زمینه، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات با آمریکا در خصوص خروج شورشیان مسلح از حلب را آغاز خواهد کرد.

ویتالی چوکین با این حال تصریح کرده است که هر گونه اقدام شورای امنیت می بایست به بعداز مذاکرات مسکو و واشنگتن در این زمینه موکول شود.

این در حالی است که «میشل سیسون» معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در واکنش به اظهارات ویتالی چورکین گفته است، این حرف‌ها بهانه است.

وی تصریح کرده است: ما تاکنون به توافق اساسی دست نیافته ایم؛ چرا که روسیه به حفظ دستاوردهای نظامی بیش از مساله غیرنظامیان اهمیت می‌دهد.

پیشتر نیز شورشیان مسلح، که اینک مناطقی در شرق حلب را در اختیار دارند، گفته‌اند با وجود حملات شدید نیروهای دولتی، حاضر به تسلیم نخواهند شد.

کد خبر : ۴۳۵۰۸۲