خبرگزاری کار ایران

مذاکرات سه‌جانبه سئول، واشنگتن و توکیو درباره کره‌شمالی

مذاکرات میان نمایندگان کره‌جنوبی و آمریکا در سئول ادامه یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های ارشد آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی امروز – سه‌شنبه – در رابطه با مسائل اتمی کره‌شمالی گفت‌و‌گو‌هایی برگزار کردند. این گفت‌و‌گو‌ها در زمانی انجام می‌گیرد که شرایط سیاسی در واشنگتن و سئول در حال تغییر بوده و عدم قطعیت سیاسی محسوس است.

«کیم هونگ کیون» نماینده ویژه اتمی کره‌جنوبی در نشستی در سئول به خبرنگاران گفت:«‌ ما این دیدگاه مشترک را در رابطه با اهمیت همکاری‌های نزدیک میان سه ‌کشور داریم.»

این سه نماینده به طور معمول در پایتخت‌های یکدیگر حضور یافته و با هم دیدار می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین اهداف آنها شکل دادن و به توافق رسیدن در زمینه بهترین راه برای مقابله با تهدید‌های روز افزون سلاح‌های اتمی پیونگ‌یانگ است.

این توافق‌نامه‌ای است که در حال حاضر بسیار شکننده به نظر می‌رسد.

این جلسه سه‌جانبه امروز در سئول نخستین جلسه از زمان بروز رسوایی‌های سیاسی در کره‌جنوبی است که منجر به رای پارلمان به استیضاح «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری این کشور شده است.

پارک به شدت با کره‌شمالی مخالف بود و از حامیان بسیار قوی سیاست‌های «صبر استراتژیک» واشنگن محسوب می‌شد؛ سیاست‌هایی که بر عدم ورود به گفت‌و‌گو و مذاکره جدی تا زمانی که پیونگ‌یانگ تعهد جدی به خلع سلاح اتمی نداشته باشد، تاکید دارد.

هرچند، استیضاح پارک هنوز به تاییدیه دادگاه قانون اساسی نیازمند است،‌ اما اکثر ناظران گمانه‌زنی‌هایی درباره انتخابات زودهنگامی که ممکن است به ورود رئیس‌جمهوری‌ که طرفدار مقابله بیشتر است منجر شود، مطرح کرده‌اند.

 

 

کد خبر : ۴۳۷۵۴۶