خبرگزاری کار ایران

مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

بسته شدن پرونده موصل هدف العبادی از تغییر نقشه عملیات/ احتمال حضور حشد‌الشعبی در سایر محورهای نینوا

تغییر نقشه عملیات موصل توسط العبادی بر اساس داده‌های میدانی صورت گرفته است که جابجایی نیروهای حشدالشعبی به سایر نقاط موصل متصور است.

«محمدعلی حکیم» مدیر خبرگزاری عراقی النخیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سخنان اخیر حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق مبنی بر تغییر نقشه عملیات پاک‌سازی موصل عنوان کرد: موضوع بازنگری و تغییر در نقشه عملیات موصل که توسط نخست‌وزیر عراق مطرح شده است، یک موضوع کاملاً تاکتیکی و نظامی به حساب می‌آید. حیدر العبادی به عنوان فرمانده کل قوای عراق از حیث قانونی این اختیار را دارد تا بر اساس جمع‌آوری اطلاعات میدانی و داده‌هایی که از سوی قوای مسلح به دفتر نخست‌وزیری ارسال می‌شود به جهت تسریع در روند عملیات راهبرد کلی آن را تغییر دهد که در مورد وضعیت فعلی عملیات موصل چنین حالتی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید یکی از دلایلی که باعث تغییر نقشه عملیات موصل توسط العبادی شده، اظهارات اخیری است که وی در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی عراق صورت داده بود. به صورتی که وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اعلام تاریخ پایان عملیات موصل گفته بود که تا پایان سال ۲۰۱۶ عملیات آزادسازی موصل به پایان خواهد رسید. از این منظر باید بگوییم که العبادی سعی دارد تا وعده خود در مورد پایان پاک‌سازی موصل را محقق کند.

مساله‌ای که باید به عنوان یکی دیگر از موضوعات مهم در این خصوص مد نظر قرار گیرد، وضعیت استقرار نیروها و همچنین عمل‌کننده‌های میدانی در عملیات موصل است. در حالت کنونی محورهای شرقی، جنوبی و شمالی به ارتش، پلیس و پیشمرگه سپرده شده است و نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) در محور غرب موصل اقدام به مقابله با داعش کرده‌اند که چیزی حدود سه تا چهار هزار کیلومتر آزاد شده و مناطقی مانند فرودگاه تلعفر و منطقه ولایت الجزیره از وجود تروریست‌ها پاک‌سازی شده است. از این جهت احتمالاً العبادی خواهان تغییر در چینش حضور نیروهای نظامی مذکور در جغرافیای باقی مانده موصل شده که به نظر می‌آید به دلیل پیشروی مناسب حشد‌الشعبی در محورهای مختلف احتمال حضور آنها در محورهای دیگر بر اساس طرح العبادی در موصل فراهم شود.         

 این کارشناس مسائل عراق با بیان این که کارنامه حشد‌الشعبی در ماه‌های گذشته نشان از عملکرد مثبت در عرصه میدانی عراق است، گفت: پس از تصویب قانون الحشد الشعبی در پارلمان عراق بعضی از گروه‌ها تلاش کردند تا این قانون را یک قانون قومیتی معرفی کنند و رسانه‌های وابسته به برخی کشورهای مجاور عراق نیز به شدت بر روی این موضوع متمرکز شدند. در حالی که قانونی شدن حضور نیروهای الحشد‌الشعبی در بدنه ارتش عراق می‌تواند در آینده منجر به امنیت و ثبات کشور عراق شده و ضامن امنیت این کشور از سوی هر تهدید خارجی باشد.

وی افزود: بعضی از کشورهای مجاور  تلاش می‌کنند تا این قانون را یک قانون قومیتی بخوانند و آن را تهدیدی برای سایر مذاهب و طوائف معرفی کنند اما پرسش اصلی اینجاست که آیا قانون الحشد الشعبی به راستی ویژه گروه‌های شیعه یا سنی یا غیره برای عراق است؟ به صورت طبیعی پاسخ منفی است. در حقیقت می‌توان گفت که این قانون ویژه شیعیان عراق نیست. بلکه تعداد قابل توجهی از گروه‌ها و قومیتی‌های دیگر عراق در این نیروی نظامی حضور فعال دارند که می‌توان به کردها و سنی‌ها اشاره کرد که قانون الحشد الشعبی شامل این گروه‌ها نیز می‌شود.

از برجسته‌ترین گروه‌های اهل سنت در الحشد الشعبی می توان به گروه های زیر اشاره کرد:  

۱- تیپ عامریه الصمود به رهبری  العمید (سرتیپ) خمیس العیساوی

۲- تیپ درع الفلوجه به رهبری ماجد المحمدی و عیسى السایر العیساوی

۳- گروه نخوه النشامى به رهبری الشیخ رافع الفهداوی

۴- گروه النوادربه رهبری الشیخ عبدالرحیم الشمری

۵- یگان بیارق العراق (حشد السبعاویین) به رهبری الشیخ مقداد الشیخ فارس العبدالله السبعاوی

۶- گروه احرار الفرات به رهبری عبد الله الجغیفی

۷- گروه درع الجزیر به رهبری مزهر البیلاوی

۸- گروه عشائر شمال الرمادی به رهبری  اللواء طارق العسل

۹- گروه عشائر الجبور در استان  نینوا به رهبری  محمد الجبوری

۱۰- گروه  الشهیده امیه الجباره العسکری به رهبری  ونس الجبوری

۱۱- یگان التآخی به رهبری یاسین حسین المصلح الجبوری

۱۲- یگان الطنایا به رهبری الشیخ حمود المیاح

۱۳- یگان البو طعمه به رهبری مهدی صالح الجبوری

۱۴- تیپ صلاح الدین به رهبری عشم السبهان الجبوری

۱۵- یگان أحرار الکرمه به رهبری العقید محمد مرضی الجمیلی

۱۶- گروه عشائر الرمادی به رهبری احمد عبد الله البیلاوی

۱۷- تیپ کرمه الفلوجه به رهبری شیخ جمعه فزع علی الجمیلی

۱۸- گروه ابناء الغربیه به رهبری جمال شهاب المحلاوی

۱۹- کتائب الشیخ علی النمراوی به رهبری علی عبد فریح

۲۰- الحشد العشائری المنصور به رهبری صدام کرب السمرمد

۲۱- حشد جنوب الموصل به رهبری شیخ نزهان الصخر اللهیبی

۲۲- ‏یگان  ‏صقور  صحراء ‏الرطبه به رهبری شیخ  شاکر ابو ریشه

۲۳-گروه حشد التحدی به رهبری شیخ وطبان الرماح

۲۴-گروه حشد عشیر الجبور به رهبری  شیخ خالد الصباح

۲۵-گروه حشد الدلیم المحامده  به رهبری شیخ کهلان الحاصود

۲۶- یگان صرخة الحق به رهبری جمعه الجمیلی

حکیم در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۳ هزار نفر از جنگجویان الحشد الشعبی از استان‌های غربی عراق (اهل سنت)، هشت هزار نفر از قومیت ترکمن، سه هزار نفر از مسیحیان، هزار و ۷۰۰ نفر از قومیت شبک و هزار و ۶۰۰ از قومیت ایزدی هستند. این آمار نشان می‌دهد که قانون الحشد الشعبی تمام قومیت و ادیان عراق را در بر می‌گیرد و اتهام‌های برخی از احزاب و افراد مبنی بر قومیتی بودن قانون الحشد الشعبی بی‌پایه و اساس است. بنابراین با توجه به موارد مطرح شده احتمال این که در نقشه جدید العبادی در مورد موصل نقش حشد‌الشعبی پررنگ‌تر شود، وجود دارد. 

کد خبر : ۴۳۸۲۲۰