خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

کاریزمای پوتین، مانع پیروزی «ناوالنی» در انتخابات ۲۰۱۸ می‌شود / گمانه‌زنی در مورد انتخاب مدودف به عنوان رئیس‌جمهور

با توجه به عدم وجود پایگاه مردمی، سیاسی و اقتصادی مشخص از سوی رهبر اپوزیسیون روسیه و این که وی تنها توانسته طیف کوچکی از مردم روسیه را در جریان انتخابات شهرداری مسکو با خود همراه کند، به نظر می‌رسد که نهایتاً دو تا چهار درصد کل آرا به دست بیاید

«قاسم مومنی» رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی چشم انداز ابرار نوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نامزد شدن «الکسی ناوالنی» رهبر اپوزیسیون روسیه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ روسیه عنوان کرد: نامزدی الکسی ناوالنی که به عنوان یکی از مخالفان جوان و سرشناس پوتین در روسیه مطرح است در حالت فعلی تنها در حد یک خبر زودگذر قابلیت ارزیابی دارد. وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ روسیه خود را به صورت رسمی به عنوان نامزد انتخاباتی معرفی کرده است. از این جهت به نظر می‌رسد که در صدد است تا با مطرح کردن خود به عنوان نامزد انتخابات، تا حدودی بر اساس راهبردهای خود که مخالفت با رئیس جمهور روسیه بوده است، اقدام به برجسته‌سازی خود کند. باید توجه داشته باشیم که وی نامزد انتخابات شهرداری مسکو بوده و چیزی در حدود ۳۰ درصد آرا را کسب کرده که نشان از مقبولیت نسبی وی در مسکو است.

وی اضافه کرد: عمده فعالیت‌های وی را می‌توان ایجاد جبهه ناپایدار سیاسی علیه پوتین و حلقه اول مرتبطان وی قلمداد کرد که عمدتاً در محورهای فساد سیاسی و اقتصادی استوار بوده است. ناوالنی معتقد است که بعد از «بوریس یلتسین» تاکنون که ۱۸ سال گذشته است، پوتین توانسته تمامی مخالفان را کنار بزند و حتی بحث ترور اشخاص را مطرح کرده است. حتی در جایی اشاره کرده است که ترور «بوریس نمتسوف» پروژه طراحی شده از سوی سرویس اطلاعاتی روسیه است. از این جهت با توجه به وضعیت سیاسی حاکم در روسیه شاهد بودیم که پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیشترین تمرکز پوتین روی سیاست خارجه و نقش آفرینی در منازعات بین المللی مانند اوکراین و روسیه بوده است که از این طریق محبوبیت وی در میان روس‌ها افزایش پیدا کرد.

به دنبال اقدام‌های رئیس جمهور روسیه در پرونده‌های مختلف مانند افغانستان و حتی اوکراین و سوریه، شاهد ایجاد تقابل میان مسکو با ناتو و آمریکا بودیم. لذا با توجه به نظرسنجی عمومی که در روسیه صورت گرفته است، اکثر شهروندان روس پوتین را تحسین می‌کنند و حتی خواهان ادامه پیدا کردن سیاست‌های وی هستند. از سوی دیگر به غیر از محور سیاست خارجه، پوتین توانست با سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی روسیه یک خودکفایی نسبی را نمایان کند و از این جهت نسبت به شخصی مانند ناوالنی از پایگاه سیاسی و اجتماعی مستحکم‌تری برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه احتمال پیروزی ناوالنی بسیار ناچیز خواهد بود، گفت: در مورد الکسی ناوالنی چند نکته وجود دارد و این موضوعات می‌تواند پیروز شدن وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ روسیه را تحت الشعاع قرار دهد. به گونه‌ای که وی اولین چهره مخالف پوتین در روسیه قلمداد نمی‌شود و از سوی دیگر سیاست‌های مشخصی برای انتخابات آینده ندارد. بنابراین باید بگوییم که وی تنها بر پایه انتقاد از پوتین و بدون برنامه مدون وارد عرصه انتخاباتی شده که می‌تواند منجر به عدم پیروزی او شود. از این منظر نمی‌توان چنین شخصی را رقیب جدی ولادیمیر پوتین در انتخابات آینده ریاست جمهوری روسیه دانست. از سمت دیگر باید توجه داشته باشیم که در شرایط امنیتی و سیاسی فعلی روسیه رقیب خاصی برای پوتین وجود ندارد. لذا ناوالنی تنها می‌تواند تنور انتخابات ۲۰۱۸ روسیه را گرم کند.

وی در پایان یادآور شد: عده‌ای بر این عقیده‌اند که در انتخابات آینده امکان دارد بحث رقابت پوتین و دیمیتری مدودف که به عنوان عنصر موثر در پیروزی یکدیگر در ساختار سیاسی روسیه قلمداد می‌شوند، نمایان شود. باید دانست حدود ۷۴ درصد ثروت روسیه در اختیار یک تا دو درصد از مقام‌های این کشور قرار دارد که عمده آنها بعد از فروپاشی شوروی به دلیل واگذاری املاک، قدرت خود را افزایش دادند. حتی اسنادی در روسیه موجود است که حکایت از مصادره املاک شخصیت‌های بازمانده از حزب کمونیست روسیه توسط پوتین دارد. لذا با توجه به عدم وجود پایگاه مردمی، سیاسی و اقتصادی مشخص از سوی ناوالنی و اینکه وی تنها توانسته طیف کوچکی از مردم روسیه را در جریان انتخابات شهرداری مسکو با خود همراه کند، به نظر می‌رسد که نهایتاً دو تا چهار درصد کل آرا به دست بیاید اما اگر پوتین نخواهد در انتخابات شرکت کند، احتمال ریاست جمهوری مجدد مدودف افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر : ۴۳۸۲۴۷