خبرگزاری کار ایران

والس در صورت انتخاب قدرت بیشتری به پارلمان می‌دهد

نخست‌وزیر پیشین فرانسه و نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، اعلام کرد که در صورت انتخاب قدرت بیشتری به پارلمان خواهد داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «مانوئل والس» نامزد سوسیالیست ریاست‌جمهوری امروز – پنجشنبه – پیشنهاد داد تا از طریق مصوبه‌هایی بدون رای پارلمانی از طریق محدود کردن حقوق دولت،  قدرت بیشتری را به پارلمان بدهد.

والس خود از یک بند قانون اساسی برای اعمال اصلاحات قانون اساسی مناقشه‌برانگیز در حوزه قوانین کار در سال جاری میلادی و هنگامی که نخست‌وزیر بود، استفاده کرده است که این موضوع منجر به ناراحتی همکاران سوسیالیستش در رابطه با این فرایند شد.

وی به رادیو اینتر فرانسه گفت: «به خوبی از تاثیرات مخربی که این بند قانون اساسی ممکن است داشته باشد، آگاه هستم. این بند قدیمی شده و ممکن است ضربه زیادی وارد کند.»

تحت این بند، هر دولت می‌تواند با یک مصوبه جدید، نظر پارلمان را نقض کند. تنها راهی که اعضا پارلمان می‌توانند این بند را از اجرا شدن متوقف کنند، رای عدم اعتماد به دولت است.

والس گفته است که می‌خواهد قدرت این مصوبه محدود به بودجه شود. چنین تغییری نیازمند اصلاحات قانون اساسی است که به رای پارلمان نیازمند بوده و ممکن است منجر به برگزاری همه‌پرسی شود.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که شانس والس برای نامزدی حزب سوسیالیست در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری قابل توجه است. رقابت‌های اولیه حزب سوسیالیست قرار است در ماه ژانویه برگزار شود.

 

 

کد خبر : ۴۳۸۳۶۱