خبرگزاری کار ایران

ترامپ:

زیردریایی را نمی‌خواهیم، چین آن را برای خودش نگه دارد!

رئیس جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به موافقت پکن برای تحویل دادن زیردریایی بدون سرنشین آمریکا، گفت:‌ به چین می‌گوییم که ما آن زیر دریایی را که آنها دزدیدند، نمی‌خواهیم، آن را برای خودشان نگه دارند.

به گزارش ایلنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در پست توئیتری تازه‌ای، بار دیگر چین را مخاطب قرار داد و با اشاره به موضوع زیردریایی بدون سرنشین ایالات متحده که چین آن را «توقیف» کرده، می‌گوید «بگذارید شناور ربوده‌شده را برای خودشان نگه دارند.»

ترامپ گفت: «باید به چین بگوییم، [شناور] بی‌سرنشینی که ربوده‌است را نمی‌خواهیم. بگذارید برای خودشان نگه دارند!.»

پس از اعلام خبر توقیف شناور آمریکا، ترامپ در نخستین پست توئیتری‌اش که به موضوع می‌پرداخت نیز چین را به «دزدیدن» شناور تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا در آب‌های بین‌المللی متهم کرده و گفته بود «شناور را از آب گرفته و در اقدامی بی‌سابقه به چین برده‌اند.»

وزارت دفاع آمریکا، روز جمعه اعلام کرد نیروی دریایی چین یک شناور دریایی بی سرنشین آمریکا را از آب گرفته و توقیف کرده است. دولت آمریکا خواستار بازپس‌گیری آن شده بود.

چین می‌گوید «برای جلوگیری از ایجاد خطر برای رفت‌وآمد کشتی‌ها در دریای جنوب چین» این زیردریایی را از آب گرفته بود و پس از آن‌که مشخص شد به ایالات متحده تعلق دارد، تصمیم گرفته آن را «از طریق مناسب بازگرداند».

دریای جنوب چین، یکی از مراکز اصلی بحران‌ها و تنش‌های سیاسی سال‌های گذشته بوده‌است؛ در حالی‌که از یک سو پکن در تلاش برای افزایش نفوذ خود در آن است، متحدان آمریکا در منطقه بارها نگرانی و اعتراض خود را به اقدامات چین ابراز داشته‌اند.

پیش از این، پنتاگون گفته بود زیردریایی بدون‌سرنشین توقیف‌شده، مشغول انجام فعالیت‌های علمی، به‌طور مشخص در مورد اندازه‌گیری دما و شوری آب بوده‌است. وزارت دفاع چین، آمریکا را به ارسال شناورهایی که هدف آن‌ها جمع‌آوری اطلاعات نظامی‌ست، متهم کرده بود.

در حال حاضر پنتاگون می‌گوید با مقام‌های چینی برای بازگرداندن این شناور به تفاهم رسیده‌است.

کد خبر : ۴۳۸۷۶۰