خبرگزاری کار ایران

مذاکرات رئیس جمهور لهستان با مخالفان/ تظاهرات جدید پیش رو

رئیس‌جمهوری لهستان به طور جداگانه با رهبران احزاب مخالف دولت دیدار گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، در حالیکه تظاهرات ضد‌دولتی در لهستان وارد سومین روز خود می‌شود «آندره دودا» رئیس‌جمهوری لهستان در راستای کمک به حل بحران سیاسی این کشور به طور جداگانه با رهبران مخالفان دیدار و گفت‌وگو کرد.

تنش‌های سیاسی بین دولت محافظه‌کار و اپوزیسیون طرفدار سیاست‌های اتحادیه اروپا بر سر برنامه‌های حزب حاکم برای محدود کردن دسترسی روزنامه‌نگاران و قانون‌گذاران در مجلس در حال افزایش است.

دودا که همسو با حزب حاکم است، ضمن ابراز نگرانی عمین از تنش‌های پیش‌آمده به دو طرف پیشنهاد میانجیگری داده بود.

همچنین «دونالد تاسک» رییس شورای اروپا نیز روز شنبه از نخست‌وزیر لهستان و همچنین مخالفان خواست برای خواسته مردم و اصول قانون اساسی احترام قائل شوند. وی با دعوت کردن «بیتا زیدلو» به آرامش، وی را به گفت‌وگو با مخالفان فراخواند.

 «مارک ماگیروفسکی» سخنگوی رئیس‌جمهوری لهستان امروز –یکشنبه- از برنامه‌ریزی جلساتی با «یاروسلاو کاژینسکی» رئیس حزب حاکم خبر داد.

یکی از اولین جلسات با «ریزارد پترو» رهبر حزب مدرن برگزار شد.

پترو اعلام کرد که آن‌ها مقررات رسانه‌ای جدید وضع شده را درست نمی‌دانند و مخالفان خواستار تکرار رای‌گیری هستند.

وی در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی لهستان گفت: «ما هنوز در بن بست به سر می‌بریم».

تظاهرات مخالفان و موافقان برنامه‌های دولت برای روز یکشنبه در ورشو برنامه‌ریزی شده بود. همچنین روز گذشته –شنبه- در برخی از شهرستان‌های دیگر نیز اعتراض‌هایی برگزار شد.

حزب حاکم به‌رغم افزایش مخارج رفاه زندگی عموم از محبوبیت و حمایت تعداد زیادی از لهستانی‌ها از جمله افرادی که خارج از شهر‌ها ساکن هستند و درآمد متوسطی دارند، برخوردار است.

 

کد خبر : ۴۳۹۰۸۳