خبرگزاری کار ایران

امیر احمدیان در نشست «علایق ژئوپولتیکی روسیه در خاورمیانه»

روسیه باید با همسایه‌ها ارتباط بگیرد/ منافع ژئوپولتیکی قابل کسب و ارتقاء است

یک کار‌شناس مسائل بین‌الملل در نشست «علایق ژئوپولتیکی روسیه در خاورمیانه» تاکید کرد که اگر روسیه می‌خواهد در عرصه بین‌الملل برجسته شود، باید با همسایه‌ها ارتباط بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «بهرام امیراحمدیان» گفت که مجله «فوربس» مجددا برای چهارمین بار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را به عنوان مرد اول جهان معرفی کرد و این از حیث بین‌المللی برای روس‌ها مهم است.

وی افزود: البته روس‌ها یک تضاد دارند: آن‌ها معتقد به ارتباط با همسایگان هستند اما در اوکراین و آبخازیا این کاملا برعکس و متضاد نمایان شده است.

امیراحمدیان تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم نفوذ روسیه در خاورمیانه کاهش پیدا کرد و مجددا در زمان پوتین در غرب آسیا خیزش پیدا کرد. روس‌ها در دوران شوروی از قدرت نرم استفاده می‌کردند اما پس از فروپاشی، این قدرت نرم کم شد که یکی از آن‌ها زبان برای ارتباطگیری است.

وی ادامه داد: روسیه سه شریک در تجارت دارد: چین، آلمان و آمریکا که البته نتوانسته این وضعیت را ارتقا بدهد. در زمان نخست‌وزیری پوتین قرار بر این بود که صادرات مواد خام کاهش پیدا کند اما تاکنون این امر محقق نشده است که نشان می‌دهد روسیه در حوزه اقتصادی چندان خوب عمل نکرده است.

امیراحمدیان همچنین گفت که کشورها برای آن‌که بخواهند توسعه روابط را افزایش دهند، مباحث احساسی را کنار می‌گذارند. این الگو در روابط روسیه و ترکیه دیده شد. لذا منافع ژئوپولتیکی قابل کسب و ارتقاء است.

وی تاکید کرد: یکی از رقابت‌ها، رقابت‌های تسلیحاتی است. فروش اسلحه در منطقه و خاورمیانه بازار بزرگی برای آنها است. روسیه در سال گذشته ۱۵ میلیارد صادرات داشته است و این رقابت با آمریکا، فرانسه و بریتانیا را آشکار می‌کند.

امیراحمدیان در پایان گفت که حضور چچنی‌ها و اوضاع آسیای میانه دلیل دیگری برای حضور روس‌ها در خاورمیانه به دلایل امنیتی است و از این جهت باید گفت دامنه حضور آنها گسترده‌تر خواهد شد.

 

 

 

کد خبر : ۴۳۹۶۸۵