خبرگزاری کار ایران

دیپلمات آمریکایی:

مرگ سفیر روسیه می‌تواند به همکاری بهتر علیه تروریسم منجر شود

سفیر پیشین ایالات متحده در روسیه گفت که ترور سفیر روسیه در ترکیه ممکن است به یک همکاری ضد تروریسم گسترده، نه تنها بین مسکو و آنکارا بلکه با غرب نیز منجر شود.

به گزارش ایلنا به نقل از تاس، «الکساندر ورشبو» سفیر پیشین آمریکا در روسیه با اشاره به ترور «آندری کارلوف» سفیر مسکو در ترکیه گفت: «امیدوارم این فاجعه باعث همکاری‌های بیشتر بین روسیه و ترکیه و به صورت کلی بین روسیه و غرب شود.»

وی که طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به عنوان سفیر واشنگتن در مسکو خدمت می‌کرد، افزود: «باید در ابتدا به روند تحقیقات بپردازیم و از این امر مطمئن شویم که این بخشی از یک توطئه نبوده است.»

ورشبو ضمن تسلیت به خانواده دیپلمات کشته شده افزود که احساس همبستگی خاصی با دیپلمات کشته شده دارم چرا که خودم پیش از این به عنوان یک سفیر مشغول خدمت بوده‌ام و می‌توانم تسلیت صمیمانه خود را در قبال این جنایت ظالمانه به خانواده وی اعلام کنم.

ورشبو که از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۸ در سرویس‌های دیپلماتیک مشغول به کار بود، در حال حاضر به عنوان پژوهشگر ارشد در شورای غیر دولتی آتلانتیک در واشنگتن مشغول به کار است.

وی افزود که بسیاری از مردم قربانی اقدا‌م‌های تروریستی دائمی در ترکیه که توسط داعش یا گروه‌های افراطی کرد صورت می‌گیرد، می‌شوند.

مرد مسلحی که پلیس ترکیه وی را «مولود مرت آلتین‌تاش» معرفی کرده است، ۲۲ سال سن داشته و افسر سابق پلیس تحقیقات ترکیه بوده است. وی دوشنبه گذشته و در یک گالری هنری در آنکار با گشودن آتش روی سفیر روسیه که برای افتتاح یک نمایشگاه آثار عکاسی در محل حضور پیدا کرده بود، وی را به قتل رساند.

مقام‌های ترکیه اعلام کردند که علاوه بر سفیر روسیه که در این حادثه کشته شده است، سه نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

 «مولود داوود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با «جان کری» همتای آمریکایی خود گفت که جنبش «فتح‌الله گولن» روحانی ترک‌تبار مخالف آنکارا مسئول این ترور است.

 

کد خبر : ۴۴۰۱۵۸