خبرگزاری کار ایران

بشار اسد: به ترامپ خوش‌بینم

رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید که به نوعی به رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا و رویکرد سیاست خارجه دولت وی به‌ویژه در ارتباط با بهبود روابط بین واشنگتن و مسکو، خوش‌بین است.

به گزارش ایلنا، «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با تلویزیون «TG5 ا» یتالیا گفت: کشورهای اروپایی از تروریسم برای تغییر حکومت‌ها و رئیس‌جمهورها استفاده می‌کنند و مبارزه با تروریسم اولویت آن‌ها نیست.

بشار اسد افزود: چنین سیاسی برای نابود کردن تروریسم در دیگر نقاط جهان کارآمد نیست؛ چرا که تروریست‌ها با آزادی، به کشورهای اروپایی حمله می‌کنند.

رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به پیروزی ارتش در حلب، متذکر شد: شکست تروریست‌ها در حلب گامی مهم به‌سوی پایان جنگ است ولی جنگ پایان یافته است.

وی افزود: مشکل در سوریه، تنها به داعش محدود نمی‌شود؛ زیرا داعش محصول افراطی‎گری است و هنگامی که از داعش سخن می‎گویی می‎توانی از النصره و بسیاری دیگر از این گروه‎ها سخن بگویی که اندیشه وهابیت دارند.

رئیس‌جمهوری سوریه در بخش دیگری از این سخنان خود، به پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تغییر نقش آمریکا در منطقه، اشاره کرد و گفت: «باید بگوییم ما به‌نوعی به ترامپ بسیار خوشبین هستیم... ولی محتاطانه... برای اینکه ما نمی‌دانیم چه سیاستی در قبال این منطقه در پیش خواهد گرفت و چگونه با گروه‌های فشار در آمریکا که با حل و فصل بحران سوریه و برقراری روابط خوب با روسیه مخالف هستند، تعامل خواهد کرد... ولی ما می‌توانیم بگوییم که بخشی از خوشبینی ما به برقراری روابط بهتر میان آمریکا و روسیه بستگی دارد و نه میان غرب و روسیه؛ زیرا اروپا روی نقشه سیاسی جهان وجود ندارد و من فقط از آمریکا سخن می‌گویم و اگر میان این دو ابرقدرت روابط خوبی برقرار شد بیشتر کشورهای جهان از جمله سوریه از این روابط سود خواهند برد.»

اسد اضافه کرد: «ولی، از آنجا که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد که اولویت وی مبارزه با تروریسم است ما گمان می‌کنیم که این می‌تواند مقدمه ایجاد یک راه‌حل باشد، در صورتی‌که وی بتواند به وعده‌های خود عمل کند.»

کد خبر : ۴۴۲۸۸۴