خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور ترکیه:

اکثر قربانیان حادثه استانبول اتباع خارجی هستند/ عامل حمله یک نفر بوده است

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که حمله شب گذشته در باشگاهی شبانه در این شهر توسط یک نفر انجام شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که تیراندازی شب سال نو در یک باشگاه شبانه در استانبول که به کشته شدن دست کم ۳۹ نفر انجامید، توسط یک نفر انجام شده است.

این فرد مسلح با ورود به باشگاه شبانه رینا در شب سال نوی میلادی اقدام به گشودن آتش به صورت بی‌هدف به سمت حاضران در باشگاه کرد. وی پیش از ورود به باشگاه نیز یک مامور پلیس و یک شهروند غیرنظامی را به قتل رساند.

سویلو همچنین اعلام کرد اکثر قربانیان این حادثه اتباع کشورهای دیگر هستند.

وزیر کشور ترکیه گفت که ۱۵ یا ۱۶ نفر از کشته‌شدگان این تیراندازی خارجی بوده‌اند ولی تاکنون فقط اجساد ۲۱ نفر از کشته شدگان شناسایی شده است.

سویلو افزود که ۶۹ نفر از زخمی‌شدگان این حادثه در بیمارستان بستری شده‌اند که وضعیت جسمی چهار نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «تعقیب عامل حادثه در جریان است و ما امیدواریم که مهاجم به زودی دستگیر شود».

سلیمان سویلو افزود که داعش یا شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان موسوم به پ پ ک مسئول این حمله هستند.

این باشگاه شبانه یکی از معروف‌ترین باشگاه‌های شبانه در استانبول بوده و در ساحل تنگه بسفر که اروپا را از آسیا جدا می‌کند، قرار دارد.

به گزارش برخی رسانه‌ها در زمان تیراندازی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در این باشگاه حضور داشته‌اند. برخی از حاضران در باشگاه نیز برای نجات جان خود به داخل آب‌های تنگه بسفر شیرجه زده‌اند.

 «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا نیز که در تعطیلات سال نو در هاوایی به سر می‌برد با تسلیت و ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه افزود که آماده هر گونه همکاری با مقام‌های ترکیه هستیم.

برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که دو مهاجم عامل این حمله بوده‌اند که با یکی از آن‌ها با پوشیدن لباس بابانوئل از محل جنایت متواری شده است.

شاهدان حادثه نیز گفته‌اند که مهاجمان به زبان عربی با یکدیگر صحبت می‌کردند.

مالک باشگاه شبانه رینا نیز عنوان کرد از مدتی پیش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا هشدارهایی مبنی بر احتمال حمله به این باشگاه داده بودند که تدابیر امنیتی شدیدی نیز از ۱۰ روز گذشته اعمال شده بود.

ترکیه از ماه آگوست عملیاتی نظامی با نام «سپر فرات» را آغاز کرده است.

این حمله پنج ماه پس از شکست کودتای نافرجام نظامی این کشور که در آن ۲۴۰ نفر کشته و خسارات بسیاری نیز به بار آمد، صورت گرفت.

شهر استانبول به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه چندین حمله تروریستی به خود دیده است که در یکی از جدید‌ترین آن‌ها دو بمب در خارج استادیوم این شهر منفجر شد که دست کم ۴۴ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت.

همچنین در ماه ژوئن نیز در حمله مسلحانه وانفجار بمب در فرودگاه آتاتورک استانبول ۴۵ نفر کشته و صد‌ها نفر نیز زخمی شدند.

 

کد خبر : ۴۴۳۴۹۳