خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور کره‌جنوبی اتهام‌ها علیه خود را رد کرد

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که به اتهام همدستی و دادن اختیارات به یکی از دوستان خود به منظور سوءاستفاده مالی از برخی شرکت‌ها استیضاح شده بود، اتهام‌ها علیه خود را رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در دیدار با خبرنگاران اتهام‌های وارده به خود را رد کرد.

این اولین بار است که پارک پس از رسوائی اخیر مالی و استیضاح وی توسط پارلمان کره‌جنوبی در ۹ دسامبر گذشته و آغاز تظاهرات و اعتراض‌های میلیونی مردم، در برابر رسانه‌ها حاضر می‌شود.

پارک در اظهارات خود به خبرنگاران گفت که کاملا در چارچوب قانون عمل کرده است.

وی ادامه داد من با هیچ کس مشارکتی برای توطئه نکرده‌ام و هیچ اقدامی به نفع شخص خاصی انجام نداده‌ام.

دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی شش ماه فرصت دارد تا در رابطه با خلع یا ابقای پارک در قدرت تصمیم بگیرد. قضات این دادگاه جمعه گذشته اعلام کردند که پارک نباید مجبور به شهادت در دادگاه شود. این قضات قرار است طی چند روز آینده وارد مباحثات و استدلال‌های قضایی مرتبط با این پرونده شوند.

دادستانی کره جنوبی در جریان تحقیق بر روی پرونده فساد رئیس جمهوری این کشور متوجه شده‌ است که رئیس صندوق بازنشستگی تحت اعمال نفوذ رئیس‌جمهوری به یک بنیاد غیر انتفاعی تحت حمایت وی کمک مالی کرده است.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داده است که در تظاهرات روز گذشته، بازنشستگان بنرهایی را حمل می‌کردند که در آن‌ها خواهان برخورد جدی قضایی با رئیس‌جمهوری و رئیس صندوق ملی بازنشستگی کره جنوبی بودند.

رئیس صندوق ملی بازنشستگی کره جنوبی یکی از سهامداران شرکت سامسونگ است و ظن آن می‌رود که در جریان کسب مجوز دولتی برای ادغام یک شرکت عمده کره‌ای در شرکت سامسونگ، مهمی ایفا کرده باشد.

اتهام هیونگ «حیف و میل» اموال صندوق بازنشستگی این کشور است. دادستانی کره جنوبی تاکنون رسما حکمی برای پیگرد رئیس صندوق ملی بازنشستگی صادر نکرده است اما باید هرچه سریع‌تر با تکمیل پرونده دستور آزادی یا زندانی کردن هیونگ را صادر کند.

سامسونگ نیز در خصوص دخالت چوی در یک معامله بحث برانگیز و ادغام دو سازمان که از نظر مالی وابسته به دولت به شمار می‌روند و همچنین دخالت در انتقال مدیریت و ثروت یکی از شرکت‌های بزرگ کره‌جنوبی از پدر به پسر مورد ظن قرار گرفته است.

سامسونگ نیز که یکی از شرکت‌های بزرگ کره‌جنوبی است، به خواسته چوی مبلغی معادل ۶۵ میلیون دلار به دو سازمان غیر دولتی پرداخت کرده است که منجر به افزایش ثروت شخصی وی شده است.

همچنین دادگاه قصد دارد علاوه بر رسیدگی به پرونده فساد مالی به بررسی اتهاماتی که متوجه پارک گئون های در زمینه محدودسازی رسانه‌ها، انفعال دولت در حادثه غرق شدن کشتی در سال ۲۰۱۴ و کشته شدن ۳۰۰ نفر در این حادثه که عمدتا دانش‌آموز بودند نیز رسیدگی کند.

پارک در این خصوص به خبرنگاران گفت من تمامی وظایف در خصوص کشتی غرق شده را به صورت کامل انجام داده‌ام.

 

کد خبر : ۴۴۳۶۵۲