خبرگزاری کار ایران

وزیر رژیم صهیونیستی:‌

فلسطینیان کاری در قبال تغییر سفارت نمی‌توانند بکنند

وزیر رژیم صهیونیستی گفت که فلسطینیان در قبال طرح رئیس‌جمهوری منتخب کاری نمی‌توانند بکنند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «زاخی   هنگبی» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی، امروز – دوشنبه – گفت که فلیسطینیان راهی برای جلوگیری از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس از سوی «‌دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ندارند.

«محمود عباس» رئیس‌ دولت خودگردان فلسطین گفته بود که چنین انتقالی عواقبی در پی خواهد داشت چرا که این اقدام « خط قرمزی »‌ است که عبور از آن امید‌ها برای دستیابی به راه‌حل دو ملت را از میان خواهد برد.

البته این مقام رژیم اشغالگر قدس که از حزب لیکهود «بنجامین نتانیاهو»‌نخست‌وزیر این کشور در کابینه حضور دارد، گفت که فلسطینیان قادر به توقف چنین اقدامی نیستند.

وی در کنفرانس خبری در بیت‌المقدس به خبرنگاران گفت:«‌ آن‌ها چه می‌توانند بکنند؟ آن‌ها چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ هیچ عواقبی وجود نخواهد داشت.»

ترامپ – که روز جمعه به سمت ریاست‌جمهوری منصوب خواهد شد – قول داده است تا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و سفارت آمریکا در تل‌آویو را به این شهر منتقل کند.

این امر به شدت از سوی فلسطینیان مورد انتقاد قرار گرفته چرا که چنین تغییر در سفارت را اقدامی مخرب و یکجانبه در قبال شهری می‌دانند که وضعیت مورد مناقشه‌ و پیچیده‌ای دارد.

فلسطینیان در پی تبدیل کردن منطقه شرقی بیت‌المقدس به پایتخت دولت آینده خود هستند،‌ این در حالی است که رژیم صهیونیستی خواستار پایتختی کل این شهر است.

روز یکشنبه «ژان مارک آیرو»‌وزیر امور خارجه فرانسه هشدار داد که چنین اقدامی «‌عواقب بسیار جدی‌ای»‌ در پی خواهد داشت.

عباس تا کنون تهدید کرده که دولتش دیگر رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت اما هانگبی گفت که چنین امری خودکشی است.

دیگر سیاست‌مداران نیز هشدار داده‌اند که این موضوع ممکن است منجر به انتفاضه دیگری شود.

وی که به زبان انگلیسی سخن می‌گفت، افزود:«‌این تهدید نیست. این تنها خودکشی است.»‌

وی افزود:«‌من فکر نمی‌کنم که آغاز انتفاضه دیگر در راستای منافع ابو مازن باشد. من فکر نمی‌کنم که فلسطینیان خواستار انتفاضه دیگری باشند.»‌

وی گفت که انتظار بروز اثر دومینویی را نداشته و اکثریت دیگر کشور‌ها سفارت خود را در تل‌آویو نگاه خواهند داشت.

وی افزود :«‌این تصمیمی است که بازتاب دهنده روابط خاص و ویژه میان واشنگتن و تل‌آویو است. فکر نمی‌کنم که اثر دومینویی در کار باشد و این اقدام سرایت کند.»

 

 

کد خبر : ۴۴۸۶۵۴