خبرگزاری کار ایران

تحویل «ال‌چاپو» به آمریکا؛ قاچاقی معروف مکزیک در دادگاهی در نیویورک حاضر می شود

مقام‌های مبارزه با مواد مخدر آمریکا پنجشنبه اعلام کردند، مکزیک یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر را به آمریکا تحویل داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، مقام‌های مبارزه با مواد مخدر آمریکا پنجشنبه اعلام کردند، مکزیک «خواکین گوزمن» ملقب به ال‌چاپو یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر مکزیک را به آمریکا تحویل داده است.

هواپیمای حامل ال‌چاپو، پنجشنبه در فرودگاه نیویورک بر زمین نشست. ال‌چاپو پیشتر توانسته بود دو بار از زندان‌های فوق امنیتی مکزیک بگریزد.

طبق این گزارش، «خواکین گوزمن» سردسته کارتل مواد مخدر سینالوئا در مکزیک است که از آن به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های قاچاق مواد مخدر در جهان یاد می شود.

یک مقام پلیس که خواست نامش فاش نشود، در این زمینه گفته است، ال‌چاپو شب را در زندانی در نیویورک می گذارند و روز جمعه در یک دادگاه فدرال در بروکلین حاضر خواهد شد.

یک مقام وزارت خارجه مکزیک گفته است، خواکین گوزمن روز پنجشنبه به مقام‌های آمریکایی تحویل داده شد. به عبارتی در آخرین روز ریاست جمهوری «باراک اوباما» و یک روز پیش از آغاز به کار دولت «دونالد ترامپ» این اتفاق روی داده است.

یک مقام مبارزه با مواد مخدر امریکا نیز گفته است: بامداد روز پنجشنبه، خواکین گوزمن در یک نقطه مرزی در نزدیکی شهر «ال پاسو» در ایالت تگزاس به مقامات مبارزه با مواد مخدرتحویل داده شده است و از انجا وی با هواپیما به نیویورک منتقل شده است.

خواکین گوزمن که بیش از ۵۰ سال سن دارد، در سال ۲۰۰۱ توانسته بود از زندان بگریزد ولی پس از یک دهه دوباره بازداشت شد.

«ال‌چاپو» متولد ایالت سینالوئا است و گفته می شود کارتل مواد مخدر تحت رهبری او در دهه ۱۹۹۰توانسته بود در نبرد خونین با دیگر کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک جایگاه خود را تثبیت کند.

آمریکا پیشتر خواستار استرداد آل چاپو شده بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی کارتل «ال‌چاپو» بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ میلادی فقط ۲۰۰ تن کوکائین به ایالات متحده وارد کرده است. همچنین گفته می شود این کارتل هروئین و دیگر مواد مخدر را نیز به آن کشور قاچاق کرده است.

 

کد خبر : ۴۴۹۸۵۵