خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا:

انتشار اخبار مرگ یا زنده بودن بغدادی جنگ روانی دوطرفه است/ کاریزمای «خلیفه» داعش را مجبور به تکذیب اخبار می‌کند

تکذیب خبر مرگ سرکرده داعش و انتشار آن از سوی نیروهای عراق و سوریه نوعی جنگ روانی علیه یکدیگر قلمداد می‌شود که دو طرف از آن بهره‌برداری میدانی می‌کنند.

محمدصالح صدقیان» کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح دلایل  انتشار اخبار ضد‌ونقیض مربوط به کشته یا زخمی شدن «ابوبکر البغدادی» عنوان کرد: اخبار متعددی که در خصوص زنده بودن یا مرگ «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروهک تروریستی داعش در رسانه‌های جهان مخابره می‌شود، دقیقاً یک معادله دو سویه مرکب از عنصر امنیت و جنگ روانی قلمداد می‌شود. به صورتی که جناح‌های مختلف که در عملیات موصل حضور دارند، اعم از نیروهای عراقی و همچنین تروریست‌های داعش هرکدام به نحوی اقدامی به پخش چنین اخباری می‌کنند.

وی ادامه داد: نیروهای عراقی و همچنین رسانه‌های مرتبط با آنها در چندین نوبت اقدام به انتشار اخبار در خصوص زخمی شدن یا مرگ ابوبکر بغدادی کردند و در مقابل نیروهای داعش که در محاصره کامل به سر می‌برند برای جلوگیری و کاهش جنگ روانی علیه نیروهای خود اقدام به باز کردن جبهه رسانه‌ای دیگر به نفع شخص بغدادی و جناح تروریست‌ها می‌کنند. چراکه اگر کاریزمای بغدادی به عنوان «خلیفه» به ناگهان در دیدگاه داعشی‌ها دچار نقص شود، بدون تردید روحیه آنها تضعیف و حتی موجب شکسته شدن جبهه‌های نبرد خواهد شد و در نهایت جنگ روانی بیش از پیش نمایان می‌شود.

صحت و سقم یا تایید این اخبار ممکن است تا حدودی اهمیت داشته باشد اما آنچه که در این بین می‌بایست مد نظر قرار گیرد، این است که باید بدانیم که داعش یک تشکیلات پیچیده بوده و نحوه تحلیل آن به این سادگی نخواهد بود. تا جایی که شاهد هستیم دستگاه آموزش‌وپرورش، دادگاه و خیلی از قسمت‌هایی که در یک کشور وجود دارد توسط تشکیلات داعش احداث و مدیریت می‌شود. که اداره آن ارتباط زیادی با شخص بغدادی ندارد و به صورت سیستماتیک اداره و راهبردها اجرا می‌شود.

رییس مرکز عربی مطالعات ایران با اشاره به این‌که مرزهای عراق که منتهی به سوریه می‌شود تماماً زیر نظر نیروهای آمریکایی اداره می‌شود، اظهار کرد: باید بدانیم که مرزهای عراق و سوریه توسط نیروهای آمریکایی اداره و کنترل می‌شود و در اختیار آنها قرار دارد. ممکن است که نیروهای عراقی خصوصاً بسیج مردمی عراق اعلام کند مرزهای عراق که منتهی به سوریه می‌شود، در اختیار آنها قرار گیرد اما واقعیت این است که آمریکایی‌ها در آنجا حضور پررنگ دارند. از جهت دیگر نباید مرزهای ترکیه را خارج از این متن دانست؛ به گونه‌ای که اطلاعات موثق در خصوص نحوه رفت و آمد تروریست‌ها به ترکیه در این بین وجود دارد و حتی گفته شده است که خوراک و پوشاک آنها توسط این کشور تامین می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به منحنی انتشار اخبار در خصوص مرگ یا زنده بودن ابوبکر بغدادی را نگاه مختصری بیاندازیم، می‌بینیم که این اخبار در زمان شروع عملیات موصل پرنگ‌تر شد که به هر حال هر دو جناح درصدد هستند از آن به عنوان یک مولفه مهم به نفع خود استفاده کنند که تاکنون چنین حالتی جواب نداده است.

کد خبر : ۴۵۱۴۹۷