خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

عدم درک معادلات سیاسی و امنیتی، منشاء اصلی دستورات اخیر ترامپ/ تاثیر ایدئولوژی‌های محافظه‌کاران نمایان شده است

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۵۸۲

رییس‌جمهوری جدید آمریکا با صدور دستورات اخیر از روز تحلیف تاکنون نشان داد که هیچ قرائت و درک درستی از مسائل سیاسی و امنیتی در نظام بین‌الملل ندارد که در آینده برای ایالات متحده دردسر ساز خواهد شد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تفسیر دستور‌های اخیر دونالد ترامپ که پس از ورود به کاخ سفید از سوی وی صادر شده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عده‌ای بر این عقیده بودند که ترامپ پس از ورود به کاخ‌سفید شعارهایی که در زمان انتخابات داده است را تا حدود زیادی تعدیل خواهد کرد تا بتواند برای حضور در دور دوم ریاست جمهوری یعنی چهار سال آینده شانس بیشتری داشته باشد. اما شاهد بودیم که چنین حالتی اتفاق نیفتاد و یکی از دلایل اصلی آن به این خاطر است که افراد پوپولیست و شعارگرا هیچگونه عقلانیتی در سخنان خود به خرج نمی‌دهند و شنوندگان آن شعارها هم هیچ تحلیل و دیدگاه درستی ندارند.

وی ادامه داد: از این نظر باید تا حدودی به سخنان ترامپ در روز تحلیف نگاهی گذرا بیاندازیم. به گونه‌ای که وی پس از مراسم تحلیف خود در مصاحبه با برخی خبرنگاران اظهار کرده بود که قبل از مراسم تحلیف شاهد بارش باران بودیم و در حین سخنرانی بارش باران قطع و مجدداً پس از اتمام آن «بنا به خواست خداوند» مجدداً بارش باران آغاز شد. در اینجا شما می‌توانید به وضوح شعارگرایی و حتی رگه‌هایی از گرایشات مذهبی طیف محافظه‌کاران را به چشم ببینید. در قسمت دیگر از سخنان وی در مراسم تحلیف، شاهد بودیم که بحث تروریسم اسلامی مطرح شد که میتوان آن را با دستور ترامپ مبنی بر عدم ارایه روادید به چند کشور اسلامی یعنی عراق، سوریه ، ایران ، سودان، سومالی ، لیبی و یمن به صورت یکجا مورد اشاره قرار داد.

در این خصوص باید به چند نکته مهم اشاره شود. نخست اینکه آمریکا در یمن هیچ گونه سفارت فعالی نداشته است در سومالی و سودان هم با توجه به وضعیت گرایش تفکرات وهابی شاهد هستیم که آمریکا کنشگری فعال در این دو کشور نداشته است. در خصوص سوریه هم باید بگوییم که واشنگتن و ترامپ با این دستور به نوعی اعلام می‌کند که در پرونده سوریه شرکت نخواهد داشت و می‌توانیم آن را خروج تلویحی و شکلی ایالات متحده از پرونده سوریه بدانیم. در عراق با توجه به هزینه‌های بالایی که در زمان بوش پسر برای بیرون راندن صدام صورت گرفته بود باید بگوییم که ترامپ در صدد ضربه زدن به راهبردهای ۱۶ سال گذشته ایالات متحده برآمده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه دستور‌های اخیر ترامپ و به خصوص منع ورود اتباع چندین کشور اسلامی به آمریکا نوعی عدم شناخت وی از حوزه تروریسم بین‌المللی را به تصویر می‌کشد، گفت: اوباما و بوش اعلام کرده بودند که سیاست‌های خود را براساس مساله مبارزه با تروریسم پیش خواهند برد و در عراق و هر جایی که ترویسم ایالات متحده را تهدید کند حضور خواهند داشت. اما با توجه به خاستگاه اکثر گروه‌های تروریستی حاضر در غرب آسیا باید بگوییم که «سازمان تروریستی القاعده» به عنوان مبدا آنها، مشخص می‌شود که خاستگاه آنها از لحاظ جغرافیایی، پاکستان و افغانستان و به طور کلی آسیای میانه قلمداد می‌شود که متاسفانه ترامپ به هیچکدام از کشورهایی که از تروریسم حمایت کرده‌اند مانند عربستان و پاکستان اشاره نداشته است.

وی در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد با توجه به گفته‌های پیش رو به علاوه صدور دستور خروج ایالات متحده از معاهده ترانس پاسیفیک، احداث دیوار در مرز مکزیک و حتی کم‌رنگ شدن نقش آمریکا در سازمان ملل توسط ترامپ؛ رئیس‌جمهوری ایالات متحده در صدد است تا به مردم آمریکا بگوید که وی تمامی شعارهای انتخاباتی خود را اجرایی کرده است. لذا از این جهت عدم درک درست از معادلات سیاسی و امنیتی در سطح بین المللی موجب خواهد شد تا پرستیژ بین‌المللی آمریکا با مشکل مواجه شود و تند شدن تفکرات و اقدام‌های ترامپ می‌تواند به شدت آن بیافزاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز