خبرگزاری کار ایران

ترامپ به‌رغم هشدارها هنوز از موبایل قدیمی‌اش استفاده می‌کند

چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، نظرات خود را در هر زمینه‌ای برتر از دیگران می‌داند و حتی به درخواست‌ها برای کنار گذاشتن گوشی هوشمند شخصی‌اش تن نمی‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، «دونالد ترامپ»  رئیس‌جمهوری آمریکا بی‌اعتنا به هشدارهای امنیتی دستیارانش، همچنان از گوشی اندرویدی خود استفاده می‌کند. منابع خبری می‌گویند او شب‌ها در کاخ سفید به تماشای تلویزیون می‌نشیند و شتاب‌زده نظراتش را با موبایل شخصی‌اش توییت می‌کند.

متخصصان امنیت هشدار می‌دهند که استفاده او از گوشی اندرویدی‌اش که با آن توییت‌های جنجال‌برانگیزش را پست می‌کند، او را به عنوان رهبر آمریکا در معرض تهدیدهای جدی سایبری قرار می‌دهد. تنها یک کلیک روی لینکی مخرب یا فایلی آلوده کافی است تا ارتباطات آنلاین‌اش توسط هکرها ردیابی شود و آسیب‌های بزرگ‌تر امنیتی به بار بیاورد، از جمله این‌که امنیت شبکه اینترنت کاخ سفید را به باد دهد، اما او بی‌اعتنا به همه توصیه‌ها می‌گوید موبایلش «بهترین موبایل جهان» است.

متخصصان می‌گویند حتی اگر نفوذی به موبایل ترامپ صورت نگیرد، ردیابی موقعیت مکانی گوشی هوشمند شخصی او می‌تواند منشا تهدیدهای پرمخاطره امنیتی باشد. سیستم‌عامل گوگل برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها (اندروید) از آنجایی که متن‌باز (اوپن‌سورس) است، آسیب‌پذیری‌های امنیتی بیشتری هم در مقایسه با سیستم بسته‌ای نظیر آی‌فون یا بلک‌بری دارد.

گذشته از این‌ها، کسی که بر کرسی ریاست‌جمهوری در آمریکا می‌نشیند، معمولا از تجهیزات ارتباطی با تمهیدات بسیار مخصوص امنیتی بهره می‌گیرد، چون در غیر این صورت پیامدهای آن دیگر شخصی نیست و امنیت ملی ایالات متحده را به مخاطره می‌اندازد و فرصتی کم‌نظیر به «دشمنان سیاسی» آمریکا خواهد داد.

مجله فناوری «وایرد» بر اساس تحلیل تصاویر گزارش داده که گوشی هوشمند دونالد ترامپ به احتمال قریب به یقین «گلکسی اس۳» تولید سامسونگ است که در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد. گزارشی دیگر می‌گوید ممکن است مدل گوشی او «گلکسی اس ۴» باشد که کمی جدیدتر است.

متخصصان امنیت می‌گویند امیدوارند که مسئولان امنیت در کاخ سفید دست‌کم دسترسی موبایل شخصی رئیس‌جمهور را به داده‌های رسمی دولتی و منابع و شبکه‌های محرمانه مسدود کنند تا حتی در صورت نفوذ، پیامدها چندان ویرانگر نباشند.

امنیت سایبری دولت ترامپ، منشا نگرانی‌های بسیاری از متخصصان است. یکی از هکرهای سرشناس جهان در مصاحبه‌ای با "سی‌ان‌ان" در هفته جاری گفت که اکانت‌های رسمی توییتر رئیس‌جمهور آمریکا، همسرش و معاون اولش، مایک پنس، در صدر اهداف هکرها قرار دارند، چون هم از ایمیل‌هایی استفاده می‌کنند که به راحتی قابل حدس است، هم این‌که از امکان رمز عبور دومرحله‌ای بی‌بهره‌اند. برخی از کارکنان کاخ سفید هم، از جمله شان اسپایسر که سخنگوی دولت است، هنوز از ایمیل‌های کمیته ملی جمهوری‌خواهان استفاده می‌کنند که سرورش در طول رقابت‌های انتخاباتی تحت نفوذ هکرهای روس قرار گرفته بود.

با این همه، اگر ترامپ نخواهد کسی نخواهد توانست او را مجبور به استفاده از موبایل دیگری کند. در نهایت، رئیس‌جمهور آمریکا به لحاظ قانونی موظف نیست از توصیه‌های تکنولوژیک دیگران اطاعت کند، اما تهدیدها و نگرانی‌ها به قوت خود باقی‌اند.

کد خبر : ۴۵۲۶۰۲