خبرگزاری کار ایران

واکنش‌ها به طرح ترامپ برای ایجاد «منطقه امن» در سوریه

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده که قصد دارد برای پناهجویان سوری «منطقه امن» ایجاد کند، اقدامی که با واکنش مثبت برخی کشورهای و گروه‌های معارض سوری همراه شده است.

به گزارش ایلنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد برای پناهجویان سوری «منطقه امن» ایجاد کند، اقدامی که به سیاست‌های او برای محدود کردن مهاجرت به سوی آمریکا مربوط می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که براساس فرمان ریاست‌جمهوری که ترامپ قرار است در روزهای آینده امضا کند از وزارت دفاع و خارجه آمریکا خواهد خواست تا طی سه ماه، طرحی به این منظور تهیه کنند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین، گفت: آمریکا در این زمینه با ما مشورت نکرده و «این یک تصمیم مستقل است.»

او افزود:«تمامی پیامدهای احتمالی این طرح باید بررسی شود و نکته مهم این است که وضعیت پناهجویان را وخیم‌تر نکند.»

دولت ترکیه و شورشیان تندروی سوری می‌گویند همیشه از ایجاد «مناطق امن» حمایت کرده‌اند ولی قبل از اظهار نظر باید طرح مشخص آمریکا را بررسی کنند.

«نورالدین الزنکی» از سرکرده‌های یکی از گروه‌های تروریستی در سوریه به خبرگزاری آلمان گفت: «ما از هر طرحی برای حفاظت از غیرنظامیان حمایت می‌کنیم ولی ابتدا باید از جزییات این طرح مطلع شویم.»

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز گفت: «نکته مهم این است که نتایج بررسی‌های مربوط به این طرح و توصیه‌های آن دقیقا چه خواهد بود.»

او افزود:«دولت ترکیه از اغاز جنگ داخلی سوریه این پیشنهاد را مطرح کرده بود و بهترین مثال شهر جرابلس است.» اشاره سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به این شهر مرزی در شمال سوریه بود که در تابستان سال گذشته به دست شورشیان مورد حمایت ترکیه از گروه داعش بازپس گرفته شد.

قطر، یکی دیگر از کشورهای حامی معارضان سوری نیز از سخنان دونالد ترامپ استقبال کرد. خبرگزاری دولتی قطر گزارش داد که یک مقام وزارت خارجه آن کشور «برضرورت ایجاد مناطق امن و محدوده‌های ممنوعه پرواز در سوریه برای حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرد.»

«فرانسوا دلاتر» نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل، روز پنجشنبه در گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد، کشورش آماده گفت‌وگو با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره موضوع ایجاد «مناطق امن» در سوریه است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: هنوز برای اظهار نظر در مورد این طرح دولت آمریکا بسیار زود است و این اتحادیه «زمانی که جزییات طرح مشخص شد در مورد آن موضع ‌یری خواهد کرد.»

براین اساس، دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ا‎ی‌بی‌سی» در روز چهارشنبه گفت: «برای مردم سوریه قطعا مناطق امن ایجاد خواهد کرد.»

او تاکید کرد مهم‌ترین دلیل برای این تصمیم «مواجه شدن اتحادیه اروپا با بحران مهاجران است که بخش بزرگ آن مربوط به جنگ داخلی سوریه است.»

ترامپ گفت:«به نظرم اروپا با اجازه دادن به ورود میلیون ها مهاجر به آلمان و کشورهای دیگر مرتکب اشتباه بزرگی شد.»

او اشاره کرد که ایجاد مناطق امن در خاک سوریه «یکی از راه های مقابله با احتمال نفوذ تروریست‌ها به خاک آمریکاست که در میان پناهجویان، مهاجران و سایر شهروندان کشورهای مسلمان به آمریکا سفر می‌کنند.»

کد خبر : ۴۵۲۶۰۶