خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

راهبرد سیاست‌ خارجی ترامپ با نگاه امنیت داخلی/ سوریه، محور نزدیک شدن واشنگتن به مسکو و آنکارا

جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور به خاک آمریکا نشان از تمرکز سیاست‌های رئیس‌جمهوری جدید این کشور بر محور خارجی بوده که در راستای ایجاد چتر امنیتی بر امنیت داخلی این کشور قلمداد می‌شود اما جای برخی از کشورها از جمله عربستان در این فهرست خالی است.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تحلیل فرمان دونالد ترامپ مبنی بر تعلیق ۹۰روزه ورود اتباع هفت کشور به آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بر خلاف پیشگویی تحلیلگران سیاسی عرصه بین‌الملل که گفته بودند جهت‌گیری ترامپ معطوف به درون خاک آمریکا خواهد بود، شاهد هستیم که وی محور سیاست‌ خارجی یا به عبارت دیگر جهت‌گیری به سمت برون را سرلوحه کار خود در ابتدای امر قرار داده است. وی تا حدودی در راستای سیاست‌های هوشمندانه اوباما گام برداشت اما قرائت آن تا حدود زیادی متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: عملکر دونالد ترامپ در روزهای اخیر و تنها یک هفته پس از روی کار آمدنش در کاخ سفید باعث شد که از وی چهره یک «رئیس‌جمهور بین‌الملل‌گرای افراطی» به تصویر کشیده شود که این موضوع نشان می‌دهد ترامپ سعی دارد تا موضوعات سیاست خارجی را در محور امنیت داخلی پیگیری کند. لذا بر خلاف آنچه تاکنون گفته شده است، باید بگوییم که ترامپ با شعار رویارویی با اوباما به روی کار آمد اما به صورت تلویحی در راستای قدرت هوشمند اوباما گام برمی‌دارد.

ترامپ قصد دارد در این فضا با صدور فرمان کشیدن دیوار مکزیک و همچنین جلوگیری از ورود اتباع شش کشور به علاوه شهروندان ایرانی به داخل خاک ایالات متحده تحت عنوان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» این پیام را مخابره کند که با نگاهی خارجی، در صدد است تا امنیت ملی و داخلی کشورش را تضمین کند که این به شعار انتخاباتی وی یعنی احیاء عظمت آمریکا مربوط می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به سیاست‌های بعدی ترامپ در آینده نزدیک، عنوان کرد: در حرکت بعدی ترامپ با بنیامین نتانیاهو هماهنگ خواهد شد. چراکه تماس تلفنی تل‌آویو با ترامپ و همچنین گفت‌وگوها در مورد محور مقاومت با مرکزیت تهران موجب خرسندی وی و همینطور شخص نتانیاهو شده است. از جهتی دیگر سفر «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا به واشنگتن به عنوان اولین دیدار رسمی ترامپ به انضمام سخنان وی در مورد ایران نشان از همگرایی لندن، واشنگتن و به احتمال زیاد تل‌آویو دارد که تمامی این مسائل در قالب پیگیری سیاست‌های منطقه‌ای مد نظر قرار داده می‌شود.

وی افزود: با توجه به وجود چنین متغیرهایی باید بگوییم که حتی امکان دارد مانورهای نظامی سه جانبه توسط آمریکا، بریتانیا و اسرائیل در دستور کار قرار بگیرد. اما نکته اصلی اینجاست که هیچ نامی از عربستان در این بین به چشم نمی‌خورد و نوعی استثناء در این خصوص از سمت ترامپ در نظر گرفته شده است. در صورتی که اسناد و مدارک موجود به خصوص پس از ۱۱ سپتامبر نشان می‌دهد که سازمان تروریستی القاعده با سران سعودی در ارتباط بوده‌اند اما هیچ محدودیتی در بین هشت کشوری که ترامپ ورود اتباع آنها را به آمریکا ممنوع کرده است، برای عربستان سعودی در نظر گرفته نشده است که تا حدودی برنامه دقیق برای تصمیم‌گیری در برابر تهران را به نمایش می‌گذارد. تا جایی که احتمال دارد ترامپ دو گزینه واشنگتن و تهران را پیش روی پوتین قرار دهد. یعنی خواهان این شود که روسیه از بین این دو گزینه تنها باید یک مورد را انتخاب کند.

مطهرنیا در پایان در مورد تصمیم ترامپ برای ایجاد منطقه امن و پرواز ممنوع در سوریه خاطرنشان کرد: پیشنهاد ترامپ مبنی بر ایجاد منطقه امن و پس از آن برقراری پرواز ممنوع در سوریه به نوعی این پیام را مخابره می‌کند که واشنگتن، مسکو و آنکارا در صدد امتیازگیری به نفع خود در سوریه و منطقه هستند. از این رو با توجه به خروجی نشست آستانه تاحدود زیادی باید بگوییم که معادلات پیچیده است. چراکه به‌رغم مسائل مطرح شده، آمریکا در این نشست حضور داشت که این دعوت از سوی روس‌ها صورت گرفته بود و در اینجاست که هم‌گرایی میان روسیه و آمریکا نمایان می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که طرح منطقه امن و پرواز ممنوع یکی از موضوعاتی بوده که ترکیه از سال‌های گذشته به دنبال تحقق آن بوده که از این جهت نزدیک شدن آنکارا به واشنگتن از این طریق متصور خواهد بود.    

کد خبر : ۴۵۳۱۰۴