خبرگزاری کار ایران

جزئیات جدید درباره منع ورود اتباع ۷ کشور به آمریکا

شهروندان دارای تابعیت دوگانه مشمول محدودیت‌های مهاجرتی ترامپ هستند

سفارت مجازی آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، از ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷ شهروندان یا شهروندان دو تابعیتی هر یک از این کشورها برای ۹۰ روز مجاز نخواهند بود، وارد ایالات متحده شوند یا برای‌شان ویزای مهاجرتی یا غیرمهاجرتی صادر شود

به گزارش ایلنا، سفارت مجازی ایالات متحده در ایران در اطلاعیه‌ای، جزئیاتی را در مورد منع موقت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایرانیان به آمریکا خاطر نشان کرده، و گفته است که در مدت ۹۰ روز تعیین شده هیچ مصاحبه ویزایی صورت نخواهد گرفت.

در این اطلاعیه با اشاره به ماده ۲۱۲ از قانون مهاجرت و شهروندی ایالات متحده تأکید شده با استناد به این قانون و بر پایه دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا، «به طور موقت» ورود شهروندان هفت کشور را به آمریکا تعلیق می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه، هفت کشوری که شهروندان‌شان در شمول این ممنوعیت موقت قرار می‌گیرند، توسط کنگره آمریکا یا وزیر امنیت میهن تعیین شده‌اند، و عبارتند از عراق، سوریه، سودان، ایران، سومالی، لیبی‌ و یمن.

اطلاعیه سفارت مجازی ایالات متحده در ایران تأکید می‌کند که «حفاظت از امنیت ملی‌ اولویت اولیه ماست»، و «تعلیق ناشی‌ از این دستور اجرایی به ما امکان مرور فرایند‌های بررسی‌ کنونی را می‌‌دهد».

این اطلاعیه تصریح می‌کند که دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا «با هدف امکان بررسی‌ مناسب و ایجاد شاخص‌هایی‌ برای جلوگیری از نفوذ تروریستی یا مجرمانه شهروندان بیگانه»، منعی ۹۰ روزه را بر ورود شهروندان کشورهای تعیین‌شده اعمال می‌‌کند، و این منع همچنین، ممنوعیتی ۹۰ روزه را بر صدور ویزا شامل می‌شود.

بر پایه اعلام سفارت مجازی آمریکا، «از ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷ شهروندان یا شهروندان دو تابعیتی هر یک از این کشورها برای ۹۰ روز مجاز نخواهند بود، وارد ایالات متحده شوند یا برای‌شان ویزای مهاجرتی یا غیرمهاجرتی صادر شود».

این اطلاعیه همچنین تصریح می‌کند که علاوه بر این، آن دسته از شهروندان یا شهروندان دو تابعیتی این کشورها که ویزای معتبر مهاجرتی یا غیر مهاجرتی دارند، «مجاز نخواهند بود در این بازه زمانی‌ وارد آمریکا شوند».

همچنین بر پایه این اعلام، «به طور کلی‌ در این مدت مصاحبه‌های ویزا برای شهروندان این کشورها برگزار نخواهند شد».

گرچه در این اطلاعیه به صراحت به اعمال منع موقت در مورد «شهروندان دوتابعیتی» کشورهای هفت‌گانه اشاره شده، اما همزمان تصریح شده که «در این زمان تغییری در برنامه معافیت ویزاها که توسط وزارت امنیت میهن اجرا می‌‌شود، ایجاد نخواهد شد».

این اطلاعیه البته در مورد دارندگان کارت اقامت دائم ایالات متحده سکوت کرده، و از شهروندان ایرانی خواسته است که برای اطلاعات بیشتر به وزارت امنیت میهن مراجعه کنند.

اطلاعیه سفارت مجازی آمریکا در ایران، در کانال تلگرامی و صفحات این سفارت مجازی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تا به این لحظه، وزارت امنیت داخلی آمریکا، بیانیه یا دستورالعملی در مورد نحوه اجرا و شمول این قانون منتشر نشده، اما یک مقام مسئول در این وزارتخانه به خبرگزاری رویترز گفته است که وزارت امنیت داخلی اکنون دستورالعمل مشخصی در این زمینه دارد.

در مورد دارندگان گرین کارت یا کارت اقامت دائم آمریکا هم، سخنگوی وزارت امنیت داخلی تأیید کرده که آنها در شمول دستور اجرایی جدید هستند، گرچه رویترز به نقل از منبع خود در وزارت امنیت داخلی نوشته است که در مورد آنها «مورد به مورد» تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر : ۴۵۳۳۴۹