خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

«اشتاین‌مایر» گزینه احزاب آلمان برای ریاست جمهوری/ اقدام‌های ضد مهاجرتی ترامپ به نفع مرکل تمام می‌شود

حمایت احزاب از اشتاین‌مایر نشان می‌دهد که طیف‌های مختلف سیاسی در آلمان به دنبال گزینه‌ای هستند که کمترین هزینه و بیشترین مقبولیت را داشته باشد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر سابق ایران در نروژ در تشریح دلایل حمایت احزاب آلمان از «فرانک والتر اشتاین‌مایر» برای تصدی ریاست جمهوری این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حمایت حزب دموکراتیک آزاد (لیبرال‌ها) آلمان از نامزدی اشتاین‌مایر برای ریاست جمهوری آلمان از این جهت قابلیت ارزیابی دارد که روی کار آمدن وی از دو دیدگاه شکلی و ماهوی، مهم ارزیابی می‌شود. از دیدگاه شکلی رئیس جمهور آلمان نقش مهمی در تبیین و اجرای سیاست‌های این کشور ندارد اما از بعد ماهوی به دلیل این که پس از روی کار آمدن رئیس جمهور آلمان، نماینده یک حزب مشخص وارد عرصه سیاسی در سطوح بالای جمهوری فدرال آلمان می‌شود، این رویداد ارزش زیادی دارد. از این جهت باید گفت که حزب مذکور اقدام به بازیگری در ساختار سیاسی این کشور خواهد کرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که اشتاین‌مایر در اروپا و غرب آسیا به دلیل نقش مثبتش در وزارت خارجه آلمان، چهره مطرح و شناخته‌ شده‌ای قلمداد می‌شود. از این جهت تصمیم گیرندگان اصلی در ساختار سیاسی آلمان بر این باورند که باید شخصی برای ریاست جمهوری انتخاب شود که با حداقل ناملایمتی‌ها از حیث سیاسی، اقتصادی و امنیتی روبه‌رو باشد؛ لذا حمایت احزاب گوناگون آلمان مانند احزاب سوسیال‌دموکرات، سوسیال‌مسیحی، دموکرات مسیحی و نهایتاً حزب دموکراتیک آزاد از اشتاین‌مایر نشان می‌دهد که هسته مرکزی تصمیم‌گیری در این کشور به دنبال انتخاب یک فرد شناخته شده برای ریاست جمهوری آلمان است.

بخش دیگر از وضعیت سیاسی آلمان را باید با روی کار آمدن ترامپ بررسی کنیم. به گونه‌ای که خروجی انتخابات آمریکا و مواضع ترامپ باعث شده تا آلمان برخلاف فرانسه با زبان ملایم‌تر با آمریکا و شخص ترامپ سخن بگوید و به تفاهم برسد. چراکه آلمانی‌ها تجربه تلخ دوران ریاست جمهوری بوش را در خاطر دارند و از این جهت پیروزی مجدد آنکلا مرکل به سمت صدراعظمی آلمان و همچنین روی کار آمدن اشتاین‌مایر به عنوان رئیس جمهوری این کشور می‌تواند برای اتحادیه اروپا و برای این کشور یک مولفه مثبت قلمداد شود.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با در تحلیل وضعیت فعلی آنگلا مرکل بیان کرد: در مورد وضعیت مرکل در حالت کنونی آلمان باید بگوییم که وی همچنان بالاتر از «مارتین شولتز» قرار دارد. البته اگر چه به میدان آمدن مارتین شورتز تا حدود زیادی غیرمنتظره بود اما باید بگوییم که وی رئیس پارلمان اروپا بوده و در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا کاملاً شناخته شده است. اما باید توجه داشت که وی در مقابل آنگلا مرکل که یک چهره جهانی است، در سطح پایینی قرار دارد. یعنی علاوه بر کشورهای حاضر در قاره سبز سایر جغرافیای دنیا هم مرکل  را می‌شناسند؛ از این جهت می‌توانیم بگوییم که وجهه جهانی مرکل موجب قرار گرفتن وی در جایگاه بالاتر از شولتز می‌شود.

وی افزود: دلایل مختلفی برای این ادعا که مرکل از وضعیت و جایگاه مناسبی در آلمان برخوردار است وجود دارد. به عنوان مثال برنامه‌ها و موفقیت‌های اقتصادی مرکل با توجه به رکود اقتصادی و تجاری آلمان توانست وجهه صدراعظم آلمان را بالا ببرد که این یک نوع مولفه مثبت تلقی می‌شود. موضوع بعدی، مساله پناهجویان است. عده‌ای بر این عقیده‌اند که سیاست‌ مهاجرپذیری مرکل یک روند موفق و مثبت برای آلمان و شخص صدراعظم است اما پس از آن که مخاطرات امنیتی برای برلین به وجود آمد، دیدگاه‌ها تغییر پیدا کرد.

باید به این موضوع توجه داشت که مواضع ترامپ طی چند روز آینده در خصوص پناهجویان و ورود شهروندان هفت کشور اسلامی به آمریکا، موجب شده تا مجدداً چهره مهاجران مظلوم نمایان شود که البته کشورهایی مانند کانادا در این بین اقدام به کنشگری مثبت کرده‌ و همین موضوع می‌تواند باعث برجسته شدن پرونده مهاجران شده و تا حدودی سیاست‌های مرکل را تایید کند.

سفیر سابق کشورمان در مجارستان در پایان یادآور شد: ظاهر شدن مجدد مساله مهاجرت و پناهجویان در صدر رسانه‌ها، به شرط آنکه مجدداً رخداد امنیتی در اروپا و آلمان از ناحیه آنها اتفاق نیفتد، می‌تواند به عنوان یک کارت مثبت در انتخابات ۲۰۱۷ آلمان از سوی مرکل مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر افزایش پرستیژ وی، آراء انتخاباتی او را تثبیت کند. در این بین به میدان آمدن مارتین شولتز تنها می تواند تنور انتخابات را گرم کند و به نظر نمی‌آید نگرانی خاصی در این خصوص از سوی مرکل وجود داشته باشد.

کد خبر : ۴۵۴۵۵۵