خبرگزاری کار ایران

تهدید مراکز یهودی در آمریکا؛ ترامپ «یهودی‌ستیزی» را محکوم کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا در قاطعانه‌ترین اظهارنظر خود تاکنون در مورد موج اخیر تهدیدات علیه مراکز یهودیان در سراسر آمریکا، یهودی‌ستیزی را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مرکز جامعه یهودیان آمریکای شمالی اعلام کرد که چندین مرکز یهودیان روز دوشنبه به خاطر تهدید به بمبگذاری مجبور شدند ساختمان‌های خود را تخلیه کنند.

بر اساس گزارش‌ها سنگ قبر حدود ۱۷۰ قبر نیز در گورستانی در «سن لوئیس» در ایالت «میسوری» تخریب شده‌اند.

دونالد ترامپ خطاب به خبرنگاران گفت: «تهدیدات ضدیهودی که جامعه یهودیان و مراکز و جوامع آنها را هدف گرفته، ناگوار و دردناک است و یادآوری غم‌انگیزی است از اینکه برای ریشه‌کن کردن نفرت و تبعیض و اهریمن هنوز باید کارهای زیادی انجام داد.»

او این سخنان را در پایان دیدارش از موزه ملی تاریخ آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در شهر واشنگتن ایراد کرد که در آن علیه نژادپرستی نیز صحبت کرد.

این سخنان نشان‌دهنده تغییر لحن ترامپ است که هفته گذشته حاضر نشد صراحتا تهدیدات علیه جامعه یهودیان را محکوم کند و حتی با خبرنگارانی که در این مورد از او سئوال می‌کردند با عصبانیت رفتار کرد.

به گفته یکی از مسئولان مرکز جامعه یهودیان آمریکای شمالی، ۱۱ مرکز جامعه یهودیان از جمله در هیوستون، شیکاگو و میلواکی روز دوشنبه از طریق تماس تلفنی به بمبگذاری تهدید شدند که بعدا معلوم شد همه آنها جعلی بوده‌اند.

در این رابطه هیچ فردی بازداشت یا مجروح نشده است. اف‌بی‌آی، پلیس فدرال، اعلام کرد که این تهدیدها را به عنوان «موارد نقض حقوق مدنی» مورد تحقیق قرار خواهد داد.

قبل از تهدیدهای روز دوشنبه، طی سال جاری میلادی سه موج دیگر از تهدید به بمبگذاری صورت گرفته بود.

به گزارش مرکز جامعه یهودیان آمریکای شمالی، تاکنون ۶۹ مورد از تهدید به بمبگذاری در ۵۴ مرکز یهودیان در ۲۷ ایالت آمریکا و یک ناحیه کانادا گزارش شده است.

کد خبر : ۴۶۲۴۶۰