خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل گرایش کابینه ترامپ به سمت مسکو/ سناریوی جدید دموکرات‌ها در برابر کاخ‌ سفید

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۵۹۱

متهم کردن سیاستمداران کابینه آمریکا به ارتباط‌گیری با روسیه تا حدود زیادی سناریوی جدید دموکرات‌ها علیه جمهوری‌خواهان ارزیابی می‌شود که هدف آن تحریک رای‌دهندگان رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا خواهد بود.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به افشاگری‌های اخیر درباره ارتباط دادستان کل آمریکا و داماد دونالد ترامپ با سفیر روسیه در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: موضوع ارتباط‌گیری نزدیکان رئیس جمهوری آمریکا و افراد حاضر در کابینه وی با سفیر و سفارت روسیه در واشنگتن، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده وجود داشت اما در حالت فعلی ارتباط‌گیری «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، «جف سشنز» دادستان کل ایالات متحده و همچنین داماد ترامپ به صورت کاملاً مشهود از سوی رسانه‌های غربی و اروپایی مورد اشاره قرار گرفته است. حتی شاهد بودیم که رئیس اقلیت سنا و همچنین سناتورهای دموکرات خواستار برکناری دادستان‌های ایالات متحده شدند و به نوعی باید آن را بهانه‌جویی لیبرال‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن کابینه ترامپ و کلیت جمهوری‌خواهان دانست. به گونه‌ای که دموکرات‌ها سعی دارند علاوه بر تحت فشار قرار دادن شخص ترامپ و محافظه‌کاران، اقدام به تحریک رای‌دهندگان و طرفداران ترامپ کنند.

وی ادامه داد: در بررسی ساختار سیاسی ایالات متحده و همچنین ارتباط‌گیری مقام‌های این کشور با سایر دولت‌ها یا سفیر روسیه در آمریکا باید به این نکته توجه داشته باشیم که در آمریکا بر خلاف کشورهای جهان سوم ارتباط‌گیری سیاستمداران با مقام‌ها و دیپلمات‌های کشورهای دیگر یک امر کاملاً طبیعی قلمداد می‌شود. به گونه‌ای که اگر در کشورهای جهان سوم یک سیاستمدار با دیپلمات یا سفیر کشورهای خارجی اقدام به برقراری ارتباط‌ کند، بدون شک به آنها برچسب جاسوسی زده می‌شود اما در مورد آمریکا چنین مدلی صدق نمی‌کند. همچنین در کشورهای اروپایی هم از این روند به عنوان «چانه‌زنی دیپلماتیک در داخل» نام برده می‌شود. لذا زمانی می‌توان سیاستمداران یک کشور را متهم به اخلال در نظم امنیتی و سیاسی کشورشان کرد که به عنوان مثال اقدام به رد و بدل کردن مبالغ هنگفت در خصوص تغییر نتایج انتخابات کنند.

در ایالات متحده ارتباط با روسیه و مقام‌های این کشور کاملاً متفاوت‌تر از برقراری روابط با سایر کشورها قلمداد می‌شود. به گونه‌ای که ساختار سیاسی و حتی افکار عمومی آمریکا همانند جنگ سرد همچنان در این فضا سیر می‌کند که هر دیپلمات روس که در اقصی نقاط دنیا و به خصوص خاک آمریکا حضور دارد به مثابه جاسوس سرویس اطلاعاتی روسیه قلمداد می‌شود؛ اما حقیقت این است که مبانی سیاست دوقطبی که یک طرف آن مسکو و سمت دیگر واشنگتن محسوب می‌شد، تا حدود زیادی تغییر پیدا کرده است و تمامی این روندها بازتعریف شده است. چراکه روسیه در حالت فعلی از تفکرات ناسیونالیستی که در شوروی سابق نهادینه شده بود فاصله گرفته اما همچنان این دیدگاه‌ها در آمریکا علیه روس‌ها پابرجاست.

این دیپلمات اسبق کشورمان با تاکید بر وضعیت و نقش روسیه در نظام بین‌الملل اظهار کرد: ایالات متحده سعی دارد در نظم فعلی نظام بین‌الملل ترس از روسیه را ترس از شوروی معرفی کند و حتی تا حدودی خشونت مجارستانی‌ها و چک‌ها را با سیاست‌های مسکو گره بزنند. از سوی دیگر، پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه باید بگوییم که موضوع انرژی به دلیل در اختیار داشتن فلکه‌های گازی اروپا توسط روسیه، یکی از دغدغه‌های دولت‌های قاره سبز است که همین موضوع توانسته‌ آمریکا را با این دغدغه‌ها همراه کند. از این منظر باید بگوییم با توجه به وضعیت فعلی، احتمال افشاء اسناد و مدارک بیشتر در خصوص ارتباط کابینه ترامپ با مقام‌های روسیه وجود دارد و به دنبال آن شاهد افزایش فشار اردوگاه دموکرات‌ها بر جمهوری خواهان خواهیم بود.

وی در پایان یادآور شد: از منظر دیگر جدال چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده با اصحاب رسانه و مطبوعات بدون تردید می‌تواند وضعیت ترامپ و جمهوری‌خواهان را با مشکل روبه‌رو کند. چراکه بی‌تجربه بودن ترامپ در بحث سیاست، امنیت و ساختارهای قضایی می‌تواند با این موضوع درآمیخته شده و منجر به متزلزل شدن دموکراسی در ایالات متحده شود؛ لذا انکار ارتباط مقام‌های کابینه ترامپ با روسیه، دموکرات‌ها را علیه جمهوری‌خواهان تقویت می‌کند و احتمال سازماندهی شدن مخالفت‌های بیشتر با جمهوری‌خواهان را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز