خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

اتحادیه عرب نخستین کانال ارتباط اسرائیل با دولت‌های عربی/ نزدیک شدن عربستان به تل‌آویو به ضرر جهان اسلام است

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۰۰۸

نزدیک شدن اسرائیل به دولت‌های عربی روز به روز آشکارتر می‌شود که کانال اصلی این موضوع را باید اتحادیه عرب دانست و بدون تردید این روند به ضرر جهان اسلام خواهد بود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سخنان اخیر نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر امکان عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: روابط اعراب و اسرائیل در طول سالیان گذشته به صورت پنهان صورت می‌گرفت و مقام‌های امنیتی و سیاسی اسرائیل به صورت غیر مشهود با سران دولت‌های عربی منطقه در ارتباط بودند. حتی برخی از این مناسبات در موضوع‌های نظامی هم خلاصه می‌شد که به نوعی نشان‌دهنده نزدیک شدن تل‌آویو به کشورهای عربی منطقه است.

وی افزود: در حالت فعلی این ارتباط از لایه و سطوح پنهان خود خارج شده و مقام‌های اسرائیل و اعراب منطقه به صورت علنی با یکدیگر ارتباط دارند. نخستین کانال ارتباطی در این پرونده را باید «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب بدانیم. چراکه انتخاب این شخص با لابی‌گری عربستان سعودی صورت گرفت و همگان می‌دانند که عربستان و اسرائیل در حالت فعلی ارتباط خوبی با یکدیگر دارند. لذا نمی‌توان نفوذ اسرائیل در اتحادیه عرب که به واسطه ریاض صورت می‌گیرد را نادیده گرفت.

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ فعلی رژیم صهیونیستی در اظهارات خود مدعی شده بود که درخواست‌های بسیار زیادی از سوی کشورهای عربی به اسرائیل ارسال شده است که تمامی آنها بر برقراری و تقویت مناسبات با تل‌آویو تاکید دارد اما اسرائیل به دلیل کثرت درخواست‌ها نمی‌تواند به تمامی آنها پاسخ دهد. لذا باید متوجه شد که قبح اقدام‌ها و جنایت‌های اسرائیل در سالیان گذشته در نظر اعراب منطقه کاملاً فرور ریخته است و از این جهت اسرائیل بیش از پیش خود را به کشورهای عربی نزدیک می‌بیند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تاکید بر سفر مقام‌های سعودی به اسرائیل و میزان ارتباط ریاض با تل‌آویو بیان کرد: از سال گذشته تاکنون شاهد بودیم که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی سه بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با مقا‌م‌های سیاسی و حتی امنیتی – نظامی تل‌آویو دیدار داشته است. همچنین ژنرال انور عشقی که یکی از مقام‌های نظامی عربستان سعودی است، بارها با مقام‌های نظامی و امنیتی اسرائیل داده کرده است که نشان از مناسبات عربستان و اسرائیل در سطوح مختلف دارد. از این جهت اولا باید بگوییم که عربستان که خود را به عنوان رهبر جهان اسلام قلمداد می‌کند در فاز اول سعی دارد اولین کشوری باشد که با اسرائیل در منطقه و در میان دولت‌های عربی ارتباط برقرار می‌کند و دوم اینکه ریاض در پروژه‌های خود سعی دارد با نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی برنامه‌های خود علیه ایران را طرح‌ریزی و سپس اجراء کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افتتاح سفارت اسرائیل در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس یکی دیگر از نشانه‌های برقرای مناسبات است که در سطحی دیگر نمایان شدن این موضوع حکایت از علنی شدن این مدل از ارتباط‌ها دارد. از جهتی دیگر پرونده سوریه و همچنین خطرات این موضوع برای اسرائیل و حضور آمریکا در زمین بازی سوریه یکی دیگر از موضوع‌هایی است که به نظر می‌رسد موجب شده تا اسرائیل روابط خود با کشورهای عربی را آشکارا اذعان کند. اما در این بین کشوری مانند ترکیه هم باید مد نظر قرار بگیرد. چراکه سفر اخیر اردوغان به ریاض نشان می‌دهد که آنکارا نیز در برقراری روابط اسرائیل با دولت‌های عربی جایگاه مهم و نقش تاثیرگذاری دارد.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز