خبرگزاری کار ایران

سازمان ملل نیروهای دولتی میانمار را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد گفته است که ممکن است نیروهای امنیتی میانمار مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده باشند.

به گزارش ایلنا، «یانگی لی» نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور میانمار در مصاحبه با «بی‌بی‌سی»، اعلام کرد، نیروهای دولتی در برخورد با اقلیت مسلمان روهینگیا در استان راخین این کشور مرتکب اقداماتی مانند آزار مستمر، تجاوز جنسی و قتل شده‌اند و لازم است دولت آن کشور و نهادهای بین‌المللی این موارد را پیگیری کنند. وی خواستار آن شده است که سازمان ملل یک هیات تحقیق را برای بررسی این مساله تعیین‌ کند.

اقلیت قومی روهینگیا با حدود یک میلیون جمعیت عمدتا در ایالت راخین، شمال میانمار سکونت دارند اما دولت برمه از شناسایی آنان به عنوان شهروندان این کشور خودداری می‌ورزد و در نتیجه، این گروه از حقوق سیاسی و مدنی و حمایت‌های رایج برای شهروندان میانماری، که اکثر آنان بودایی هستند، برخوردار نمی‌شوند. البته این درخواست با حمایت کشورهای اروپایی همراه نشده است و بعید به نظر می‌رسد سازمان ملل آن را تصویب کند.

کشورهای اروپایی ضمن ابراز نگرانی از نقض حقوق مسلمانان میانمار تشکیل چنین هیاتی را باعث تضعیف جایگاه «آنگ سان سوچی» در برابر نظامیان می‌دانند.

در حال حاضر، چند هزار تن از اعضای قوم روهینگیا به دلیل فشار شدید نیروهای دولتی و برخی گروه‌های تندرو ملی‌گرای از این کشور گریخته و به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند. هزاران تن دیگر نیز به دلیل فشار گروه‌های تندرو ملی‌گرا در داخل میانمار آواره هستند.

در انتخابات سال ٢٠١٥، حزب ائتلاف ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد و دولت تحت حمایت نظامیان در آن کشور قدرت را به این حزب واگذار کرد. با این‌همه، فشار بر اقلیت روهینگیا همچنان ادامه داشته است. 

کد خبر : ۴۶۸۱۹۱