خبرگزاری کار ایران

مشاور حقوقی وزیر خارجه سابق پاکستان در گفت‌وگو با ایلنا:

گوانتانامو برای ترامپ منافع سیاسی داخلی دارد/ احتمال تکرار سرنوشت نیکسون برای دولت فعلی آمریکا متصور است

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۴۳۴

مشاور حقوقی وزیر خارجه سابق پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به تبیین وضعیت دولت جمهوری‌خواه آمریکا و تبیین سیاست‌های این دولت پرداخت.

«سکندر احمد شاه»، مشاور حقوقی «حنا ربانی کهر» وزیر خارجه سابق پاکستان در خصوص ابعاد حقوقی و سیاسی باز نگه داشتن زندان گوانتانامو در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: نه رئیس‌جمهوری سابق و نه رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا هیچ تمایلی به تعطیلی زندان گوانتانامو نداشته‌اند.

وی در خصوص باز کردن این زندان در خارج از خاک آمریکا اعلام کرد: دلیل این اقدام این است که به مجرد ورود یک فرد به خاک آمریکا یک سری حقوق به وی تعلق می‌گیرد که دولت برای جلوگیری از تعلق گرفتن این حقوق، این زندان را در خارج از خاک آمریکا باز کرده است.

از طرفی نیز دولت آمریکا با سوء استفاده از برخی قوانین مربوط به حقوق و مهاجرت، به تضییع حقوق افرادی که در گوانتانامو زندانی هستند می‌پردازد.

این کارشناس مسائل حقوق بشر در این خصوص افزود: برای زندانی کردن یک فرد لازم است که پس از گذشت مدت زمان بازداشت، این فرد در یک دادگاه محاکمه شده و در صورت احراز جرم زندانی شود. ولی در خصوص زندان گوانتانامو و زندانیان این زندان باید گفت که این افراد از زمان دستگیری در مرحله بازداشت شش ماهه هستند که پیاپی تمدید شده و از محاکمه این افراد در دادگاه جلوگیری به عمل آمده است.

سکندر احمد شاه در ادامه افزود: تا زمانی که این افراد محاکمه نشوند، نمی‌توانند ذیل قوانین حمایت از حقوق اسرای جنگی از برخی حقوق تعریف شده در کنوانسیون‌های بین المللی بهره‌مند شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه و در خصوص تعطیلی این زندان اضافه کرد: احتمال تعطیلی آن در شرایط فعلی و با توجه به دلایل موجود بسیار کم به نظر می‌رسد چرا که دولت آمریکا از این زندان استفاده ابزاری می‌کند.

البته تشدید اموری همچون هزینه‌های سنگین این زندان و فشارهای بین‌المللی باعث می‌شود این زندان فعالیتش محدود و محدودتر شده و در همین راستا برخی از زندانیان این زندان به کشورهای متحد آمریکا در اقصی نقاط جهان فرستاده شوند. 

مشاور حقوقی وزیر خارجه سابق پاکستان در خصوص گمانه‌زنی درباره جایگزینی فرانسه به جای آمریکا در خاورمیانه احتمال این امر را بسیار کم دانست.

وی در این خصوص اظهار داشت: به نظر من جایگزینی فرانسه به جای آمریکا در خاورمیانه امر بعیدی به نظر می‌رسد، چرا که مسائلی همچون تعهد این کشور نسبت به اتحادیه اروپا و همچنین پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مانع از این می‌شود که فعالیت خودسرانه‌ای در این خصوص از جانب فرانسه شکل بگیرد.

همچنین حضور قدرتمند روسیه در خاورمیانه قطعا مانع از حضور پررنگ یک کشور دیگر که از نظر قدرت در مقایسه با روسیه در جایگاه پایین‌تری قرار دارد، خواهد شد.

البته جایگزینی و عدم ایجاد فضا برای آمریکا و متحدانش توسط روسیه برای تثبیت جایگاه خود در منطقه امری نزدیک‌تر به واقعیت به نظر می‌رسد. 

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در ادامه و با اشاره به موقعیت ترامپ در آمریکا افزود: موفقیت ترامپ در انتخابات بیشتر به خاطر توجه به امر نومحافظه‌کاری بوده است و توجهی به جهانی‌سازی  وجود ندارد. این دولت در بخش تجارت و اقتصاد نیز به خاطر تعصب و ملی‌گرایی سعی در تمرکز همه امور در داخل دارد.

وی در ادامه و با اشاره به اختصاص بودجه‌ای کلان به امور نظامی توسط ترامپ خاطر نشان کرد: افزایش بودجه‌ای که توسط این دولت صورت گرفته، به قدری است که فقط درصد اضافه شده از تمام بودجه نظامی کشوری که در لیست اختصاص دهنده بیشترین بودجه به امور نظامی در رده دوم قرار گرفته بیشتر است.

سکندر احمد شاه تاکید کرد: ارتش امریکا بیشتر تشکیل شده از همان طبقه‌ای هستند که حامیان ترامپ بوده و وی خود را متعهد به حفاظت از ارتش و ارتقای وضعیت نظامیان در تمامی سطوح می‌داند.

منفعت آمریکا برای ترامپ در صدر امور است حتی اگر متناقض با تمامی قوانین بین الملل باشد. منافع آمریکا در بسیاری از امور با تکیه بر قدرت نظامی این کشور حاصل می‌شود و تقویت این نهاد هم نوعی تضمین تامین منافع آمریکا در سطح دنیا و همچنین یک حرکت نمایشی برای نشان دادن اهمیت به ارتش به عنوان مدافع آمریکا، مردم این کشور و منافع آن در سطح دنیا است تا به مردم و حامیان خود این گونه نشان دهد که دولت حامی ارتش به عنوان حامی مردم آمریکاست.

این استاد دانشگاه علوم مدیریتی لاهور پاکستان تاکید کرد: دولت ترامپ از لحاظ سیاست خارجی نیز سعی در بهبود روابط با روسیه دارد و سعی می‌کند روسیه را جایگزین اروپا کند. همچنین بهبود روابط با کشورهایی همچون چین در دستور کار قرار ندارد چرا که دولت فعلی آمریکا سعی در جلوه دادن چین به عنوان کشور کمونیست و عامل اصلی بر هم خوردن وضعیت اقتصادی خصوصا در آمریکا دارد.

همچنین بهبود روابط با اسرائیل، عربستان، هند و پاکستان نیز به خاطر سیاست داخلی جمهوری‌خوا‌هان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

این استاد روابط بین الملل در خصوص روابط بین آمریکا و روسیه عنوان کرد: افزایش روابط با وضعیت فعلی ممکن است به ضرر ترامپ و پیش آمدن وضعیتی همچون وضعیت نیکسون و برکناری وی به دلیل رسوایی واترگیت شود چرا که در آمریکا، روسیه به عنوان شماره یک شناخته می‌شود. ولی با این وجود دولت آمریکا خواهان بهبود روابط با روسیه است چرا که این سیاست جمهوری‌خواهان است که برای دستیابی به منافع آمریکا حاضر هستند به هر دستاویزی متوسل شوند.

البته صحبت‌هایی که در مورد روابط دوستانه و فامیلی سران دو کشور مطرح است، بیشتر تحت روابط تجاری شخصی که متعاقبا بر امور سیاسی نیز تاثیر گذاشته‌اند، تعریف می‌شود.

وی تاکید کرد: البته قطعا روابط به جایی نخواهد رسید که بر روابط با دیگر کشورها و اتحادیه اروپا تاثیر منفی بگذارد.

این استاد حقوق بین‌الملل همچنین در خصوص دخالت آمریکا در سوریه عنوان کرد: واشنگتن سعی می‌کند از دخالت نظامی گسترده و مستقیم در سوریه خودداری کند چرا که هم هزینه بالایی دارد و هم وجهه این کشور در دنیا بیشتر تخریب می‌شود. 

اما حمایت از گروه‌هایی که در حال حاضر در سوریه فعال هستند، در دستور کار قرار دارد. حضور در سوریه بر خلاف جنگ عراق برای آمریکا منفعت اقتصادی ندارد. 

وی تاکید کرد: حضور آمریکا در سوریه به جنگ محدود و اعزام نیروها و دسته‌های کوچک و عملیات‌های هوایی برای حفظ وجهه ضدتروریستی خود محدود خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز