خبرگزاری کار ایران

تشدید بحران میان اربیل و بغداد؛ کمیسیون مشترک برای رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۰۷۴

بحران میان بغداد و اربیل تشدید شده است؛ دو حزب «دموکرات» و «اتحادیه میهنی کردستان» درصددند برای تعیین تاریخ برگزاری رفراندوم استقلال اداره اقلیم کردستان عراق کمیسیون مشترک تشکیل دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، حزب دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» رئیس اداره اقلیم کرد شمال عراق و اتحادیه میهنی کردستان به رهبری «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور سابق عراق، روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که کمیسیون مشترکی برای تعیین تاریخ برگزاری رفراندوم استقلال اداره اقلیم کرد شمال عراق تشکیل خواهند داد.

این بیانیه در اشاره به برافراشته شدن پرچم اداره اقلیم کردستان عراق بر فراز ساختمان‌های دولتی کرکوک در شمال این کشور، آمده است: احزاب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان در این خصوص معتقدند که دولت مرکزی عراق به مسئولیت خود درباره به اجرا گذاشتن ماده ۱۴۰ قانون اساسی این کشور عمل نمی‌کند. اداره اقلیم کرد شمال عراق نیز مانند دولت مرکزی از حق برافراشتن پرچم رسمی خود بر فراز ساختمان‌های دولتی کرکوک برخوردار است. در قانون اساسی عراق به طور صریح نوشته شده است که کرکوک و برخی مناطق دیگر در میان بخش‌های اختلافی قرار دارند. از این رو نصب پرچم‌های اداره اقلیم کرد عراق در نهاد‌های دولتی کرکوک مطابق با قانون اساسی کشور است.

ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق تصریح می‌کند که دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان می‌بایست درباره استان‌هایی، که ساکنان آن را کردها و اعراب و دیگر قومیت‌ها تشکیل می‌دهند از طریق همه‌پرسی تصمیم بگیرند. این استان‌ها از جمله نینوی، کرکوک، دیالی و صلاح‌الدین هستند که استان کرکوک با اکثریت کردی، بیشترین اختلافات را به خود جلب کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز