خبرگزاری کار ایران

نخست‌وزیر عراق:

صحبت از گرمی روابط با عربستان زود است/ تجزیه سوریه خط قرمز است

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۴۰۵

نخست‌وزیر عراق با اشاره به حمایت عربستان سعودی از عملیات‌های تروریستی در عراق، متذکر شد، گرمی روابط با عربستان هنوز زود است.

به گزارش ایلنا، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با تلویزیون «المیادین»، اعلام کرد اطلاعات موجود نشان می‌دهد که «ابوبکر البغدادی» رهبر داعش از مدت‌ها پیش، از موصل به سوریه فرار کرده است.

 العبادی درخصوص عملیات موصل، گفت: «پیروزی علیه داعش در موصل حاصل شده است و ما در مرحله آخر هستیم. شمار تروریست‌ها در این مرحله اندک است و ما اجازه تجمع به آن‌ها را نمی‌دهیم. مناطق آزاد شده توسط نیروهای عراقی جزو سخت‌ترین مناطق بودند. دولت عراق به حفظ جان غیرنظامیان اهمیت می‌دهد. برای حفاظت از جان ساکنان ضرورت دارد آنها در خانه‌های‌شان بمانند. نیروهای عراقی شرق موصل و بیش از نیمی از غرب را آزاد کرده‌اند.»

نخست‌وزیر عراق افزود: «داعش دو راه بیشتر ندارد یا تسلیم یا مرگ. ما موعد نهایی کردن جنگ موصل تعیین نمی‌کنیم؛ زیرا ما نمی‌خواهیم شهروندان و نیروهایمان را با مشخص کردن یک زمان مقرر قربانی کنیم. داعش بیش از هر گروه دیگری سنی‌ها را هدف قرار داده است. ما به زودی کنترل کامل مرزهای عراق با سوریه را در دست می‌گیریم. ما نباید به داعش و امثالش اجازه بدهیم که دوباره به عراق بیایند.»

وی درباره عملیات هوایی ارتش عراق در سوریه خاطرنشان کرد که عملیات نیروهای عراقی در «البوکمال» با هماهنگی دولت دمشق صورت گرفت.

العبادی با اعلام اینکه هماهنگی میان دولت عراق و ائتلاف ضد داعش وجود دارد، گفت: «تمامی نیروهایی که با داعش می‌جنگند عراقی هستند و هیچ نیروی آمریکایی با داعش نمی‌جنگد.»

نخست‌وزیر عراق ادعاها درباره منحل شدن «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) را رد و تأکید کرد که ما دست کسانی را که بخواهند به الحشد شعبی لطمه بزنند قطع خواهیم کرد.

وی درخصوص روابط عراق و عربستان گفت: «گرمی روابط با عربستان هنوز زود است. این روابط در مرحله اولیه است و باید در تمامی سطوح عادی‌سازی صورت گیرد. بسیاری از عربستانی‌ها عملیات تروریستی اجرا کرده‌اند و هر عراقی حق دارد که گمان کند عربستان از تروریسم حمایت می‌کند.»

وی با اشاره به برخی تلاش‌ها برای تجزیه سوریه، تأکید کرد: «تجزیه سوریه برای ما خط قرمز است. ما فکر می‌کنیم آمریکا به وحدت سوریه پایبند است. ترکیه‌ای‌ها بیش از آنکه در سوریه با داعش بجنگند با کردها می‌جنگند.»

نخست‌وزیر عراق درگیری‌های سوریه را برای کشورش نگران‌کننده خواند و یادآور شد که تجزیه سوریه یک خلأ ایجاد کرده است که تروریست‌ها از آن بهره می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز