خبرگزاری کار ایران

لحظه به لحظه با آخرین اخبار:

حمله موشکی آمریکا به استان حمص سوریه

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۵۳۰

حمله موشکی آمریکا به پایگاه «شعیرات» استان حمص سوریه واکنش‌های بین‌المللی و میدانی گسترده‌ای را در بر داشت که تاکنون این روند ادامه دارد.

به گزارش ایلنا، بامداد جمعه هفتم آوریل ۲۰۱۷ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که دو ناو آمریکایی از شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف ۵۹ فروند موشک کروز قرار داده است که پس از آن شاهد واکنش‌های بین‌المللی و همچنین تحرکات میدانی در سوریه بودیم.

ساعت ۰۵:۱۵) وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که پایگاه «شعیرات» واقع در استان حمص را بمباران کرده است. طبق ادعای آمریکا، حمله شیمیایی در استان ادلب از این پایگاه انجام شده بود. از این رو ترامپ فرمان حمله به این پایگاه را مستقیماً صادر کرده است.

در همین راستا رئیس جمهوری آمریکا که برای دیدار با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین به فلوریدا سفر کرده است، خبر اقدام نظامی را به مردم آمریکا اعلام کرد.  

ساعت۶:۵۰) تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که «آمریکا اهداف نظامی سوریه را هدف قرار داده است.

ساعت۷:۲۰) پنتاگون تایید کرد که پیش از حمله، روسیه را از عملیات قریب‌الوقوع مطلع کرده بود تا به هواپیماها یا پرسنل روس در سوریه آسیبی وارد نشود.

ساعت۸:۰۰) «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله بامداد جمعه آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات در حمص، اعلام کرد که اسرائیل به طور کامل از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص حمله به سوریه حمایت می‌کند. نتانیاهو حمله موشکی آمریکا به مواضع ارتش سوریه را «پیامی قوی» توصیف کرد با این مضمون که دونالد ترامپ در برخورد با حملات شیمیایی کوتاهی نخواهد کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه مدعی شد که «این پیام باید به ایران و کره‌شمالی نیز داده شود.»

ساعت ۸:۵۵) «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در اشاره به حمله هوایی کشورش به پایگاه هوایی الشعیرات در حمص، اعلام کرد، واشنگتن گام‌ها برای حذف بشار اسد از ریاست‌جمهوری در سوریه را آغاز کرده است.

تیلرسون در گفت‌وگو با خبرنگاران در فلوریدا، افزود، حمله هوایی آمریکا به سوریه، آمادگی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای «اقدام‌های سرنوشت‌ساز و حساس» را نشان می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا در تناقض با بیانیه وزارت دفاع (پنتاگون)، گفت که واشنگتن قبل از حمله به پایگاه هوایی ارتش سوریه در «الشعیرات»، با روسیه تماس نگرفت و بعد از آن نیز تماس نگرفته است.

ساعت ۹:۳۰) هشدار روسیه نسبت به پیامدهای منفی حمله نظامی آمریکا به سوریه.

«ویکتور اوزروف» رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی مجلس روسیه، دوما نیز اعلام کرده است که حمله آمریکا به یک پایگاه نظامی در سوریه تلاش‌برای مبارزه با تروریسم را تضعیف می‌کند.

این نماینده دوما گفته روسیه خواهان نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شده است.

ساعت ۱۰:۰۰) «احمد رمضان» رئیس بخش اطلاع‌رسانی ائتلاف معارضان سوری در واکنش به حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» در حمص، اعلام کرد: «ائتلاف سوری از حمله هوایی استقبال می‌کند و از واشنگتن می‌خواهد که قدرت و توانمندی‌های بشار اسد در حملات هوایی را تضعیف کند»

وی با تکرار ادعاها مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی افزود: «امیدواریم این حملات تا توقف کامل حملات هوایی اسد و عملی شدن ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی ادامه پیدا کند.»

ساعت ۱۰:۱۰) «بهرام قاسمی» در واکنش به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملان و قربانیان آن محکوم می‌کند و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدام‌های یک‌جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین‌الملل می‌داند.

ساعت ۱۰:۳۵) «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه حمله آمریکا به سوریه را نقض تمامیت ارضی این کشور و نقض قوانین بین‌المللی می‌داند.

ساعت ۱۰:۵۰) «دنی دانون» سفیر اسرائیل در سازمان ملل گفته این یک تصمیم اخلاقی بود که پیام‌های متعددی را در بر داشت که تهران و پیونگ‌یانگ هم مخاطبان این پیام خواهند بود.

ساعت ۱۱:۱۰) «طلال برزی» استاندارد حمص با اعلام اینکه در جریان حمله نظامی آمریکا به سوریه پنج نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند، گفت: «نیروهای مستقر در این پایگاه نقشی اساسی در حمایت از عملیات علیه داعش منطقه پالمیرا داشته‌اند و این حمله به منافع داعش خدمت کرده است».

ساعت ۱۱:۳۰) «کنستانتین کوسچف»  رییس کمیته امور بین‌المللی در مجلس دومای روسیه گفته این حمله آمریکا با هدف برچسب زدن به اسد برای پذیرش مسئولیت حمله شیمیایی در ادلب صورت گرفته است.

ساعت ۱۱:۴۵) «مایکل فالون» وزیر دفاع بریتانیا حمله آمریکا به سوریه را آغاز یک کمپین نظامی جدید ندانست.

وی با تکرار برخی ادعاهای مداخله‌جویانه گفت که لندن، آینده‌ای طولانی‌مدت برای «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه متصور نیست.

فالون همچنین افزود که «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا در جریان این حمله قرار گرفته بود.

ساعت ۱۲:۰۰) «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا و نامزد مغلوب در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری این کشور در واکنش به این حمله موشکی گفت: «آمریکا باید نیروی هوایی اسد را نابود کند»

وی بر لزوم ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه و حمایت مستقیم از معارضان مخالف دولت سوریه تاکید کرد.

ساعت ۱۲:۱۰) وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر این موضوع که آمریکا پیش از حمله شیمیایی انجام شده به ادلب قصد حمله به سوریه را داشته است، در واکنش به حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی العشیرات سوریه اعلام کرد معاهده تامین امنیت پرواز منعقد شده بین واشنگتن و مسکو به حالت تعلیق در آمده است.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود تاکید کرد این اقدام آمریکا برای منحرف کردن اذهان عمومی از فعل و انفعالاتی است که در موصل روی می دهد.

ساعت ۱۲:۴۰) «مارین لوپن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و رهبر حزب جبهه ملی این کشور با انتقاد از حمله موشکی آمریکا به یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی سوریه، این حمله را محکوم کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که غرب باید پیش از هرگونه اقدام علیه سوریه در خصوص پرونده استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب، منتظر نتایج حاصل از یک تحقیق بین‌المللی درباره این فاجعه بماند.

ساعت ۱۳:۰۰) دولت ترکیه به دنبال حمله هوایی آمریکا به پایگاه الشعیرات در استان حمص، خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه شد.

در همین حال، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه خواستار تشکیل دولت انتقالی در سوریه شد.   

ساعت ۱۳:۴۵) «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، دولت سوریه را مسئول حمله موشکی آمریکا به پایگاه العشیرات توصیف کردند.

سران کشورهای آلمان و فرانسه در این بیانیه مدعی شدند که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و دولت این کشور مسئول حمله شیمیایی به ادلب و همچنین به تبع آن مسئول حمله موشکی آمریکا به سوریه هستند.

ساعت ۱۴:۱۵) «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد حمله موشکی امروز -جمعه- آمریکا به پایگاه هوایی العشیرات سوریه همانند حمله سال ۲۰۰۳ میلادی این کشور به عراق است.

وی تاکید کرد وجه تشابه هر دو حمله این است که هیچ کدام از آن‌ها با اجازه و تایید شورای امنیت سازان ملل انجام نشده است.

لاوروف ادامه داد این حمله ما را به یاد حمله سال ۲۰۰۳ میلادی آمریکا و متحدانش به عراق انداخت که بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل انجام شده و مصداق بارز نقض قوانین بین‌المللی و مداخله آشکار در امور داخلی یک کشور دیگر بود.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد آمریکا به خود زحمت نداد تا در خصوص اتهام مطرح شده علیه دولت سوریه در خصوص حادثه شیمیایی «خان شیخون» ادلب، تحقیق کند.

این دیپلمات روس خاطر نشان کرد غرب در صدد است تا به هر نحو ممکن از گروه تروریستی «جبهه النصره» در سوریه محافظت کند.

ساعت ۱۴:۳۵) وزارت دفاع روسیه کارایی حمله موشکی آمریکا به پایگاه «الشعیرات» را «نسبتا ضعیف» توصیف کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد که از ۵۹ موشک کروز توماهاک شلیک شده به سمت پایگاه الشعیرات در استان حمص، ۲۳ موشک به این پایگاه اصابت کرده است.

ساعت ۱۵:۱۵) شمار شهدای حمله موشکی آمریکا به روستاهایی در حومه جنوب شرقی حمص به ۹ نفر افزایش یافت.

منابع محلی اعلام کردند، تعدادی از موشک‌‌هایی که ارتش آمریکا، بامداد امروز- جمعه- به پایگاه هوایی الشعیرات شلیک کرد، به روستای الشعیرات اصابت کرد که در پی آن، پنج نفر از جمله سه کودک جان‌شان را از دست دادند و خسارت‌های گسترده‌ای به منازل وارد شد.

این منابع تأکید کردند، یکی دیگر از این موشک‌‌ها به روستای «الحمرات» اصابت کرد که در پی آن چهار غیرنظامی از جمله یک کودک کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند. این روستا در چهار کیلومتری پایگاه نظامی العشیرات واقع است.

ساعت ۱۵:۴۰) "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه اظهار کرد: تجاوز آمریکا ما را برای نابودی تروریسم مصمم‌تر کرد. چراکه این حملات غیرمسئولانه و احمقانه بود که ناشی از کوته‌بینی، تنگ‌نظری و بستن چشم به روی واقعیت سیاسی و نظامی است.  

ساعت ۱۶:۰۵) «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشومان با محکوم کردن حملات موشکی آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: به عنوان تنها قربانی اخیر استفاده گسترده از سلاح های شیمیایی (توسط صدام در دهه ۸۰ میلادی)، ایران هرگونه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی توسط هر کس و علیه هر کس را محکوم می‌کند.

آمریکا به صدام حسین در استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران در دهه ۸۰ میلادی کمک کرد.  سپس دوبار به بهانه‌های بی‌اساس شیمیایی به حمله نظامی اقدام کرد: سال ۲۰۰۳ و اکنون در سوریه.

کمتر از دو دهه بعد از یازده سپتامبر، آمریکا در دو جبهه سوریه و یمن در کنار القاعده و داعش می‌جنگد. زمان جوسازی و فرافکنی پایان یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز