خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

افزایش مشروعیت، دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام بریتانیا/ جدا شدن اسکاتلند، استقلال ایرلند را به دنبال دارد

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۲۷۱

نخست‌وزیر بریتانیا برای اینکه بتواند با قدرت بیشتری برای مذاکرات برگزیت در مقابل اتحادیه اروپایی حاضر شود، نیاز به کسب مشروعیت عمومی بیشتر و تقویت دارد و از سوی دیگر ساکت کردن احزاب مخالف در این بین حائز اهمیت است.

«سیدجلال ساداتیان» کارشناس مسائل بریتانیا در تحلیل دلایل برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان عوام بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات زودهنگام پارلمان عوام بریتانیا که توسط نخست‌وزیر این کشور مطرح شد و قرار است در تاریخ هشتم ژوئن برگزار شود، از سه دیدگاه قابلیت بررسی دارد؛ اما قبل از آن باید به این نکته توجه داشته باشیم که در ساختار سیاسی بریتانیا، حزب حاکم که در حالت فعلی محافظه‌کاران هستند، می‌توانند بنا بر تشخیص خود درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی کنند. چراکه قدرت در دست حزب حاکم است و شاید بر حسب صلاحدید قصد واگذاری یا تثبیت قدرت را دارند.

وی ادامه داد: دلیل اول برای برگزاری انتخابات زودهنگام را باید در این دانست که نخست‌وزیر بریتانیا در کابینه خود احساس ضعف می‌کند و در صدد است تا بتواند آن را تقویت کند. درست است که اکثریت پارلمان طرفدار و هم‌حزبی وی است اما به نظر می‌رسد که «ترزا مِی» در کابینه خود احساس ضعف می‌کند و در صدد است که بتواند با کسب آراء جدید خون تازه‌ای در کابینه خود تزریق کند. دلیل دوم، ترس از حزب کارگر و اوضاع وخیم احزاب و احتمال عدم همگرایی با حزب محافظه‌کاران است. در اینجا باید توجه داشت که اکثر احزاب بریتانیا به خروج لندن از اتحادیه اروپایی رای مثبت دادند اما در حالت فعلی شاهد به وجود آمدن یک حالت پشیمانی در بین آنها هستیم.

«بوریس جانسون» شهردار سابق لندن و وزیر خارجه فعلی بریتانیا یکی از کسانی بود که طرفدار سر سخت خروج بریتانیا از لندن بود. حتی بسیاری از عقلای سیاسی و شخصیت‌های مهم و برجسته بریتانیا از همان ابتدا انتقادهایی به بوریس جانسون و همفکران وی داشتند اما در جریان همه‌پرسی برگزیت به خروج از اتحادیه رای دادند و در حالت کنونی مجدداً فهمیده‌اند که چه هزینه‌هایی برای بریتانیا به بار آورده‌اند. طیف دیگری معتقدند که احزاب ملی‌گرای بریتانیا از موضوع برگزیت خوشحال هستند و احتمال خیزش آنها در ساختار سیاسی این کشور زیاد است.

این دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره به منصوب شدن بوریس جانسون به عنوان وزیر خارجه بریتانیا گفت: ترزا مِی زمانی که به قدرت رسید، وعده مذاکره قدرتمند با اتحادیه اروپایی در خصوص برگزیت را داده بود. از این منظر به نظر وی بهترین کسی که می‌تواند در حالت فعلی به روند خروج از اتحادیه کمک کند، بوریس جانسون بوده است. چراکه وی موافق و حامی خروج از جمع کشورهای اتحادیه بوده است و می‌تواند بهترین نقش در راستای مذاکرات و فرآیند خروج را بازی کند که البته تا حدود زیادی نتوانست به صورت مناسب در این کسوت ایفاء نقش کند.

موضوع سوم که به نوعی یکی از دلایل مهم برای برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی بریتانیا قلمداد می‌شود، بحث استقلال اسکاتلند است. باید توجه داشت که حزب استقلال اسکاتلند چیزی حدود ۵۶ کرسی در پارلمان عوام بریتانیا را کسب کرد و به نوعی نفوذ خوبی از حیث یک جریان سیاسی در پارلمان عوام دارد.‌ لذا بعد از آن که همه‌پرسی برگزیت به خروج بریتانیا از اتحادیه منجر شد، شاهد بودیم که مقام‌های اسکاتلند خواستار ماندن این کشور در جمع اتحادیه اروپا بودند و تا به این ساعت هم این مواضع ادامه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله‌ای دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که در صورت جدا شدن اسکاتلند از بریتانیا بدون تردید جدایی ایرلند جنوبی هم کلید خواهد خورد و ممکن است به یک‌باره بریتانیا به یک کشور چند پاره تبدیل شود. در اینجا باید بگوییم که درخواست برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمان عوام بریتانیا از سوی نخست‌وزیر این کشور را باید کسب مشروعیت مجدد از افکار عمومی برای حضور قدرتمندتر در مذاکرات برگزیت دانست. چراکه نخست‌وزیر درخواست مذاکره و جدا شدن را ارائه کرده بود و ملکه هم آن را تایید کرده بود. از سوی دیگر کسب آراء و کرسی‌های بالاتر توسط حزب محافظه‌کاران یکی دیگر از دلایل برگزاری زودهنگام انتخابات است.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز