خبرگزاری کار ایران

چالش‌های ماکرون در تشکیل دولتی موثر پس از پیروزی انتخاباتی

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۳۶۹

رئیس‌جمهور منتخب فرانسه برای تشکیل دولت با چالش‌هایی روبه‌روست. حزب وی در حال حاضر حتی یک کرسی هم در پارلمان این کشور در اختیار ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «امانوئل ماکرون»، روز دوشنبه اولین گام‌هایش به عنوان رئیس‌جمهور منتخب فرانسه را برای تشکیل دولت برداشت اما چیدن کابینه‌ای که در اداره کشور موثر باشد برای او بسیار دشوار خواهد بود.

حزب او اعلام کرده است که نام خود را از «به پیش» به «جمهوری به پیش» تغییر خواهد داد.

این حزب باید به سرعت نامزدهایی را پیش از انتخابات پارلمانی ۱۱ و ۱۸ ژوئن انتخاب و معرفی کند. این حزب می‌خواهد به بزرگ‌ترین بلوک پارلمانی بدل شود اما در حال حاضر حتی یک کرسی هم در اختیار ندارد.

ماکرون در انتخابات یکشنبه رقیب شدیدا راستگرای خود «مارین لوپن» را با ۶۶.۱ درصد در مقابل ۳۳.۹ درصد آرا شکست داد.

اما میزان کم مشارکت رای‌دهندگان و آمار بی‌سابقه برگه‌های رای سفید یا غیرقابل استفاده نشان‌دهنده یاس بسیاری به خصوص در میان چپ‌افراطی است.

لوپن هم به تلویح از تغییراتی در جبهه ملی صحبت کرده است. مقام‌های این حزب هم اشاره کرده‌اند که تغییر نام خواهد داد. اما لوپن قول داده این «نیروی تازه» را در انتخابات پارلمانی هدایت کند.

اداره کشور برای آقای مکرون چقدر دشوار خواهد بود؟

او با دو مشکل عمده روبروست - غیبت کامل در پارلمان و کشوری که به شدت دچار شکاف است.

او نه فقط جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور خواهد بود بلکه از سال ۱۹۵۸ که جمهوری مدرن فرانسه تاسیس شد اولین سیاستمدار خارج از دو حزب اصلی است که رهبر کشور می‌شود.

هرچند او از حمایت گاه اکراه‌آمیز دو حزب عمده سوسیالیست و جمهوری‌خواه برخوردار شد اما بیشتر این حمایت به امید شکست دادن مارین لوپن ارائه شد.

به‌خصوص جمهوری خواهان محافظه کار چشم انتظار عملکردی قوی در انتخابات پارلمانی هستند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟

نظرسنجی‌هایی که به فاصله کوتاهی بعد از پیروزی ماکرون منتشر شد حاکیست که او و متحدانش در حزب میانه‌گرای «مودم» با ۲۴ تا ۲۶ درصد آرا در دور اول انتخابات ۱۱ ژوئن صدرنشین خواهند شد.

حزب جمهوری‌خواه و جبهه ملی هم حدود ۲۲ درصد آرا را کسب خواهند کرد، ۱۳ تا ۱۵ درصد نصیب چپ افراطی «فرانسه سربلند» خواهد شد و حزب سوسیالیست هم که همچنان از تبعات عدم محبوبیت «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه که عضو این حزب است رنج می‌برد، ۹ درصد آرا را خواهد گرفت.

با این حال سیستم انتخابات پارلمانی پیش‌بینی نتایج را مشکل می‌کند.

در این شرایط ماکرون ممکن است مجبور شود برای یافتن متحدانی که حاضر به پذیرش مانیفست او باشند وارد داد و ستد گسترده شود.

علت تغییر نام حزب

«ریچار فراند» دبیرکل حزب گفت این بخشی از تلاش برای گسترش پایگاه حزب است و افزود که ماکرون اکنون با توجه به پیروزی انتخاباتی از رهبری حزب کناره گرفته است.

ماکرون قصد دارد نامزدهایی برای همه کرسی ها معرفی کند و گفته است که نیمی از آنها تازه‌واردان عالم سیاست خواهند بود تا خون تازه ای به سیستم تزریق شود. نیم دیگر هم اعضای حزب مودم یا روی گردانندگان از سایر احزاب خواهند بود.

این ایده مطرح شده که نامزدها مجبور به ترک وابستگی حزبی خود نخواهند بود اما باید زیر پرچم «جمهوری به پیش» رقابت کنند.

میزان هماهنگی ماکرون با رهبران جهان

ماکرون از زمان پیروزی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت کرده است. آن دو برای دیداری در روز ۲۵ مه در جریان اجلاس رهبران ناتو موافقت کردند.

بیانیه آمریکا در مورد این مکالمه کاملا عادی بود و به «تاریخ طولانی و محکم همکاری» دو کشور اشاره کرد.

اما یک سخنگوی ماکرون به سی ان ان گفت که او به آقای ترامپ گفته است که از پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس حمایت خواهد کرد. این نگرانی وجود داشته که دولت جدید آمریکا از این پیمان که برای مقابله با گرمایش امضا شده خارج شود.

او همچنین با رهبران آلمان، بریتانیا، ترکیه و کانادا صحبت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز