خبرگزاری کار ایران

دولت ترامپ اعزام نظامیان آمریکایی به افغانستان را بررسی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۶۲۹

برخی از مشاوران نظامی و سیاست خارجه دولت آمریکا با پیشنهادی برای تغییر استراتژیک حضور نظامیان آمریکا، در صدد اعزام نظامیان بیشتر آمریکا به افغانستان برای مبارزه با گروه طالبان هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند برخی از مشاوران نظامی و سیاست‌ خارجی دولت ترامپ تصمیم دارند با ارائه طرحی جدید حضور نظامیان آمریکایی را در افغانستان افزایش بدهند.

این طرح که از آن به عنوان یک استراتژی جدید برای عقب راندن نیروهای طالبان یاد می‌شود، هنوز به تصویب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده نرسیده است.

به گفته برخی از مقام‌های آمریکایی در صورت تصویب این طرح، وزارت دفاع آمریکا این اختیار را خواهد داشت تا شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان را افزایش داده و اختیارات نیرو‌های نظامی آمریکا برای انجام عملیات‌های نظامی در افغانستان علیه طالبان نیز توسیع خواهد یافت.

این طرح همچنین شامل لغو تمامی محدودیت‌های اعمال شده در دولت «باراک اوباما» در عملیات نیروهای آمریکایی در افغانستان است.

گفته می‌شود ترامپ پیش از نشست سران ناتو در ۲۵ ماه می درباره این تغییر تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

با توجه به موضع‌گیری‌های ترامپ علیه حضور نیروهای آمریکایی در درگیری‌های خارجی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به این طرح تمایلی نداشته باشد. البته از سوی دیگر، مواضع قاطع وی در مبارزه با تروریسم نیز احتمال تصویب این طرح را افزایش می‌دهد.

برخی از مقام‌های نظامی آمریکا که معتقد هستند افزایش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به صورت مقطعی باعث به دست آمدن پیروزی‌هایی شده و موفقیت‌های حاصل از آن مدوام و پایدار بوده است، با این طرح مخالف هستند.

این مقام‌های آمریکایی «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ که اقدام‌های مقابله با فساد در افغانستان را رهبری می‌کرده و همچنین از عاملان اصلی ورود نیروهای نظامی آمریکا به عراق در دوره «جورج بوش» بوده است را بانی اصلی این طرح دانسته و به آن «استراتژی جنگی مک مستری» می‌گویند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت تصویب این طرح، تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به سه هزار نفر افزایش یافته و دیگر کشورهای عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز نیروهای خود در افغانستان را افزایش دهند.

آمریکا هم اکنون هشت هزار و ۴۰۰ سرباز در نقاط مختلف افغانستان دارد.

مخالفان این طرح معتقدند که در زمان اوباما تعداد سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان به ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافت که حتی این امر نیز باعث حضور طالبان بر سر میز مذاکره نشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز