خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ترامپ منتظر نتایج سفر خود به سرزمین‌های اشغالی برای انتقال سفارت است / انعقاد «پیمان اسلو ۲» قوت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۴۰۳

تعویق در انتقال سفارت آمریکا به قدس ناشی از نگاه رئیس‌جمهوری این کشور به پرونده دو دولت در سرزمین‌های اشغالی است که دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند بخشی از برآورد رئیس‌جمهوری آمریکا باشد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل دلایل عقب‌نشینی مجدد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت:  با توجه به وضعیت پرونده‌های مرتبط با جغرافیای غرب آسیا باید به این نکته توجه شود که مدل‌ها و روندهای جدید تحت عنوان راهبردها و سناریوهای پنهان و آشکار در حال طرح‌ریزی و اجراء است.  به گونه‌ای که قواعد این بازی‌ها و حتی بازیگران آنها تغییر پیدا کرده  که یکی از این موارد را می‌توان اولین سفر خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده به سرزمین‌های اشغالی و عربستان دانست. به صورت سنتی تمامی روسای جمهور آمریکا پس از ورود به کاخ سفید و تشکیل کابینه خود ملاقاتی با مقام‌های تل‌آویو خواهند داشت اما آنچه که در این دیدار مهم ارزیابی خواهد شد، حضور «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.

بسیاری از منابع عبری و عربی اعلام کردند که در دیدار پیش‌روی ترامپ و نتانیاهو، محمود عباس حضور خواهد داشت و با واسطه‌گری ترامپ، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نتانیاهو با یکدیگر دیدار خواهند کرد. علاوه بر آن با توجه به مواضع اخیر حماس عده‌ای بر این عقیده‌اند که احتمال دارد شاهد توافقات نیمه‌آشکار میان مقام‌های اسرائیل و فلسطین باشیم که نه تنها برای فلسطین بلکه برای منطقه مخاطره‌آمیز خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بیان کرد: موضوع دیگری که در این دیدار بسیار مهم جلوه خواهد کرد، بحث نقل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس خواهد بود. از اوایل ورود ترامپ به کاخ‌سفید این موضوع یکی از مباحث مورد گفت‌وگوی مقام‌های آمریکا و اسرائیل بوده اما اخیراً رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که این نقل و انتقال شش ماه دیگر به تعویق خواهد افتاد. در اینجا باید به کنفرانس سران عرب در اردن اشاره کرد، چراکه آنها در این کنفرانس انتقال سفارت آمریکا به قدس را عملی نادرست قلمداد کردند و از سوی دیگر احتمال می‌رود که ترامپ و تیم منتسب به وی منتظر خروجی دیدار محمود عباس و نتانیاهو با حضور وی در تل‌آویو باشد تا ببیند به چه صورتی می‌تواند اقدام به کنشگری دیپلماتیک در این پرونده کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نزدیک شدن محمود عباس و نتانیاهو به یکدیگر می‌تواند مشکلات زیادی برای منطقه در بر داشته باشد، گفت:  موضوع به رسمیت شناختن سرزمین‌های دو دولتی بدون تردید می‌تواند مخاطراتی برای ایران و همچنین جهان عرب داشته باشد. درست است که عده‌ای از کشورهای عربی ارتباط خود با اسرائیل را به صورت علنی بازگو کرده‌اند اما بی‌شک اگر خروجی این دیدار سه‌جانبه سازش با رژیم صهیونیستی باشد، بدون تردید جهان عرب با مخاطرات زیادی روبه‌رو خواهد شد. از نگاهی دیگر توازن قوا در منطقه و همچنین فشار بر سایر کشورها افزایش پیدا خواهد کرد. حتی در پرونده سوریه احتمال دارد که اوضاع به صورت دیگر رقم بخورد، چراکه گفته شده صحبت‌هایی میان مقام‌های مسکو و واشنگتن در مورد آینده سوریه صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله دیگر این است که نفوذ اسرائیل در کشورهای عربی منطقه می‌تواند بیش از پیش افزایش پیدا کند. به صورتی‌ که بیش از ۵۰۰ واحد از بنگاه‌های تجاری با مشخصات و نامه‌های عربی تحت مالکیت اسرائیل قرار دارد که تمامی آنها در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد. از این جهت اگر به رسمیت شناختن اسرائیل خروجی این دیدار و یا حداقل دیدارهای بعدی مقام‌های اسرائیل و فلسطین به میانجیگری آمریکا باشد، بدون تردید باید بدانیم که «قرارداد اسلو ۲» امضا خواهد شد و در این بین باید منتظر به وقوع پیوستن وقایع مهم از سوی جریان‌هایی مانند تشکیلات خودگردان فلسطین، حماس و سایر طیف‌ها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز