خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دلایل اصرار آمریکا و اسرائیل برای ورود قاهره به مناقشات منطقه‌ای/ «ژاندارم‌سازی» واشنگتن در منطقه با محوریت مصر

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۰۳۳

ارتش مصر بزرگ‌ترین ارتش منطقه است که آمریکایی‌ها با ارزیابی اولیه از آن به دنبال نماینده و جانشین در منازعات منطقه‌ای هستند که این سناریو برای مصر و رئیس‌جمهوری این کشور هزینه زیادی خواهد داشت.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پیشنهاد سران اسلامی- آمریکایی برای حضور نظامیان مصر در مناقشات منطقه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مباحثی که در نشست موسوم به «سران اسلامی- آمریکایی» با حضور ترامپ در ریاض برگزار شد، تنها بر ابعاد اقتصادی و فروش تسلیحات به عربستان خلاصه نمی‌شد بلکه این سفر تا حدودی سیاست‌های ایالات متحده و تیم ترامپ در خصوص منطقه را مشخص می‌کند. در اینجا به نظر می‌رسد که استراتژی‌های وی در منطقه بر دو پایه استوار است؛ نخست پترو دلارهای کشورهای حاضر در این جغرافیا و پس از آن استفاده از ارتش‌های جهانی.

وی ادامه داد: باید به این نکته مهم و اساسی توجه شود که بزرگ‌ترین ارتش منطقه و کشورهای عربی متعلق به مصر است؛ از این جهت آمریکا و به دنبال آن اسرائیل خواستار ورود علنی مصر به موضوع‌های مهم منطقه‌ای و خصوصاً پرونده سوریه در قالب مبارزه با تروریسم هستند. در زمان ریاست جمهوری «حسنی مبارک»، ارتش مصر به صورت هماهنگ و دوره‌ای مانورها و رزمایش‌های مشترک خود با آمریکا را در بازه زمانی مشخصی برگزار می‌کرد و حتی حجم بالایی از نیروهای مصری توسط نظامیان ایالات متحده آموزش دیده بودند. از جهتی دیگر، عبدالفتاح السیسی که هم اکنون به عنوان ریاست جمهوری مصر زمام امور را در دست دارد، به خوبی ارتش مصر را می‌شناسد که مجموع این عوامل اشتیاق آمریکا، اسرائیل و اعراب برای ورود قاهره به منازعات منطقه‌ای را دو چندان می‌کند.

کودتایی که در مصر صورت گرفت تا حدود زیادی با حمایت مالی ریاض هدایت شد و در آنجا بود که السیسی به قدرت رسید. پس از این ماجرا رئیس جمهوری مصر و تمامی ساختار سیاسی، امنیتی و نظامی این کشور سعی داشته‌اند تا ارتباط‌های قاهره با آمریکا و عربستان را پنهان نگه‌ دارند؛ حتی السیسی با سفر خود به مسکو و انعقاد قرارداد تسلیحاتی با روسیه تلاش کرد رسانه‌ها و افکار عمومی جهان را گمراه کند اما کمک‌های بلاعوض ریاض و همچنین ماجرای جزایر تیران و صنافیر این ارتباط‌ها را عیان و مشهود کرد.

این تحلیلگر مسائل کشورهای آفریقایی با تاکید بر این که مصر به عنوان بازیگر جدید منطقه وارد مناقشات غرب‌آسیا خواهد شد، عنوان کرد: پس از روی کار آمدن ترامپ تیمی از مشاوران و کارشناسان نظامی آمریکا برای ارزیابی ارتش مصر وارد قاهره شدند و خروجی این کارشناسی مثبت اعلام شد. در اینجاست که به نظر می‌رسد درگیری‌ها و کشمکش‌های شبه نظامیان جای خود را به کنشگری ارتش‌های منظم کشورها می‌دهند. چنانچه که در هفته های اخیر شاهد بودیم که نظامیان آمریکا، بریتانیا و اردن به صورت مشترک از مرزهای اردن وارد سوریه شدند و این نشان می‌دهد که ورود نظامیان مرکب در قالب ائتلاف ضد داعش آرام آرام نمایان خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: درخواست آمریکا، اسرائیل و تاکید اردن بر ورود نظامی مصر در پرونده‌های نظامی به نوعی پروژه‌ غربی قلمداد می‌شود؛ چراکه ایالات متحده پس از روی کار آمدن ترامپ به دنبال کشوری می‌گردد که بتواند از آن به عنوان «ژاندارم منطقه» که زیر نظر آمریکا فعالیت می‌کند استفاده کند؛  لذا به نظر می‌رسد نقش مصر در منطقه بیش از پیش برجسته شود. مساله دیگر این است که ادامه حیات مصر بدون کمک‌های عربستان امکان‌پذیر نخواهد بود و از این جهت همگرایی قاهره با ریاض به مرور زمان بیشتر نمایان می‌شود. در این بین کنشگری منفی داعش در داخل و خارجِ نزدیک مصر مانند صحرای سینا می‌تواند منجر به بهره‌برداری السیسی و تیم وی از وقایع امنیتی به نفع خود و سرکوب مخالفان شود، از این جهت دولت مصر از ناامنی به وجود آمده در قاهره و جغرافیای اطراف آن بیشترین بهره‌برداری را خواهد کرد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز