خبرگزاری کار ایران

واکاوی رویکرد آل خلیفه در قبال شیخ عیسی قاسم؛

هراس از مشروعیت شخصیت کاریزماتیک موازی حکومت، مهمترین دلیل حصر بود

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۹۰۷

یک فعال سیاسی بحرینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران به تشریح وقایع بحرین و تحلیلی از سیاست‌های رژیم آل خلیفه واقدام‌های آتی مردم بحرین در دفاع از مرجعیت در این کشور پرداخت.

به گزارش ایلنا، حسین.ا از فعالان سیاسی بحرین در خصوص دلایل حصر آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور، تصریح کرد: علل و دلایل مختلفی برای این امر متصور است که یکی از آنها این است که آل سعود و آل خلیفه دریافته‌اند که شخصیت آیت الله شیخ عیسی قاسم یک شخصیت محدود به بحرین نیست, بلکه شخصیتی است که برای تمامی جهان تشیع ارزشمند بوده و الگویی برای شیعیان جهان در اقصی نقاط عالم است. از همین رو حکومت بحرین و علی الخصوص حکومت عربستان سعودی درپی این هستند که اذهان عمومی از جمله شیعیان را از شکست های خود در یمن و سوریه و دیگر نقاط منحرف کرده و به نوعی شکست‌های خود در این نقاط را تحت الشعاع یک حادثه دیگر قرار دهند. به موازات وقایع الدراز بحرین، شاهد تعدی نیروهای آل سعود به شیعیان منطقه العوامیه در عربستان سعودی نیز هستیم که هر دو واقعه در یک راستا روی داده است.

از دیگر دلایل آن نیز می‌توان به این امر اشاره کرد که آل خلیفه با منطق قبیله‌ای و متحجر خود نمی‌پذیرد که یک شخصیت دیگر در موازات حکومت نزد مردم دارای مشروعیت و مقبولیت بوده و به نوعی در میان آنها شخصیتی کاریزماتیک پیدا کند. به نوعی که مردم وجوهات شرعی خود را به ایشان حواله کرده و وی را مرجع حل مشکلات خود قرار دهند. در واقع حکومت آل خلیفه به شیخ عیسی قاسم به عنوان رقیب مقتدر خود در میان مردم این کشور می نگرد که دارای مقبولیت فراوان است.

یکی دیگر از دلایل حمله به منزل شیخ عیسی قاسم و محصور کردن ایشان در منزل خود این است که آل خلیفه و آل سعود این گونه می‌اندیشند که از آن جایی که شیخ عیسی قاسم رهبر مذهبی شیعیان و مرجع دینی آنها در بحرین است، با دستیابی به وی و حصر یا تبعید و زندانی کردن ایشان می‌توانند به نوعی حرکت اسلامی-انقلابی مردم بحرین را نیز متوقف کرده و به نوعی به اعتراض‌های مردم این کشور علیه رژیم آل خلیفه پایان دهند.

این فعال سیاسی بحرینی در ادامه تصریح کرد: رژیم‌های استبدادی در منطقه سعی دارند با استفاده از همه ابزار و لوازم موجود برای سرکوب کردن تمامی فعالیت‌های مشروع شیعیان در کشورهای منطقه همچون بحرین و عربستان استفاده کرده و آنها را تضعیف کنند. حذف مخالفان و تعرض به شیخ عیسی قاسم نیز از همین دست امور است که پس از شهادت شیخ باقر النمر، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات آل سعود و آل خلیفه خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: آل خلیفه ماهیت مستقلی ندارد و هیچ حرکتی را بدون اشاره و اجازه آل سعود و همچنین بدون تایید آمریکا و انگلیس انجام نمی‌دهد و این اقدام آل خلیفه در تعرض به ساحت شیخ عیسی قاسم نیز با تایید آمریکا و با اشاره و همچنین دخالت مستقیم حکام آل سعود انجام شده است.

حسین.ا در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام مردم بحرین که تاکنون خشونت‌آمیز نبوده است و این‌که آیا پس از این روند مقابله مردم با رژیم آل خلیفه تغییر خواهد کرد، خاطرنشان کرد: رژیم آل خلیفه تمامی خطوط قرمز را نقض کرده وتمامی قوانین داخلی و بین‌المللی در رابطه با شهروندان خود را زیر پا گذاشته است. این طبیعی است که وقتی حقوق ملت بحرین در این سطح گسترده نقض شود و این گونه تحت فشار قرار بگیرند، مردم نیز روی به اقدامات خشونت‌آمیز خواهند آورد. این یک قاعده طبیعی است که در صورت وجود یک حکومت سلطنتی و طایفه‌ای که قدرت را در انحصار خود قرار داده و به هر نحوی سعی در بهره بردن از آن علیه ملت دارند و اجازه به وجود آمدن کوچک‌ترین حرکات میانه‌روی آزادی‌طلب را به ملت نداده و سعی در حذف آن ها دارند، این گروه‌های میانه روی مردمی به تدریج تبدیل به گروه‌هایی شوند که برای دستیابی به حقوق مسلم خود دست به اقدام‌های توام با خشونت و یا مسلحانه بزنند.

وی تصریح کرد: در شش سال گذشته مردم بحرین برای دستیابی به اهداف خود از انواع اعتراض‌های مسالمت‌آمیز بهره برده‌اند که در مقابل رژیم آل خلیفه دست به اقدام‌های خشونت‌آمیز از سرکوب تظاهرات تا زندان و اعدام را در پیش گرفته است. شیخ عیسی قاسم از مهمترین اشخاصی بود که سعی در حفظ اعتراض‌ها در دایره صلح‌آمیز بودن داشته است و با به وجود آمدن وضعیت فعلی اقدام های مسلحانه علیه دولت متصور است.

این فعال سیاسی بحرینی در پاسخ به پرسشی در خصوص سرنوشت شیخ عیسی قاسم و احتمال وقوع  حادثه‌ای مانند شهادت شیخ باقر النمر در بحرین، عنوان کرد: از آن جایی که عربستان یک سر این قضیه بوده و آل خلیفه به خودی خود فقط نقش یک غلام حلقه به گوش عربستان سعودی را بازی می‌کند، احتمال وقوع این حادثه از سوی حکام جانی و خونخوار آل‌سعود و آل‌خلیفه وجود دارد ولی باید گفت که در این صورت، این اقدام باعث نابودی حکومت آل خلیفه و محو این رژیم از صفحه هستی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز