خبرگزاری کار ایران

واکنش‌ مقام‌های بین‌المللی به حوادث تروریستی امروز تهران

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۸۶۶

حوادث تروریستی امروز در حرم امام و مجلس شورای اسلامی که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشت.

به گزارش ایلنا، حوادث تروریستی امروز در حرم امام و مجلس شورای اسلامی که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشت.

**نماینده ژاپن در سازمان ملل از سکوت یک دقیقه‌ای اعضا در جلسه امروز شورای امنیت سازمال ملل برای ابراز همدردی با حادثه تروریستی امروز تهران خبر داد و نوشت: عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان این جنایت اعلام می‌کنیم.

** مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در پیامی با اشاره به حملات تروریستی روز چهارشنبه در تهران بر موضع آنکارا در مبارزه با تروریسم تاکید کرد و نوشت: ترکیه موضع محکم خود در قبال تروریسم را حفظ خواهد کرد.

** بورخه بِرنده وزیر امور خارجه نروژ در واکنش به حادثه تروریستی امروز تهران پیامی در صفحه توییتر خود نوشت:‌ من حملات وحشتناک امروز تهران را به شدت محکوم می‌کنم و هم‌چنین عمیق‌ترین همدردی خود را با قربانیان خانواده‌هایشان و تمام مردم ایران ابراز می‌کنم.

** گری لوئیس نماینده سازمان ملل در تهران با ابراز همدردی نسبت به خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی در تهران گفت: انزجار عامل تروریست است، اما عشق و جستجوی صلح در انتها پیروز خواهد شد.

** سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز همدردی درخصوص حوادث تروریستی امروز تهران آن را محکوم کرد.‌

لاوروف گفت: حملات تروریستی در ایران که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، نشان می‌دهد که تروریست‌ها آرام نخواهند گرفت.

وی افزود که تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس باعث نگرانی شده است؛ لازم است این شرایط از طریق مذاکره حل و فصل شود.

** فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت حوادث تروریستی امروز تهران، با جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی و اعلام همبستگی کرد. 

مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا همچنین پیش از این با انتشار یک پیام در صفحه توئیتر خود در واکنش به حوادث تروریستی صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی و همچنین مرقد امام این حوادث را غم‌انگیز توصیف کرد.

وی در پیام خود نوشت امروز هم روزی بسیار غم‌انگیز است.

موگرینی همچنین در این پیام تصریح کرده است که در حال پی‌گیری اخبار مربوط به حوادث تروریستی تهران است و امروز –چهارشنبه- با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در تماس خواهد بود.

**«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در پی حوادث تروریستی امروز –چهارشنبه- در حرم امام و همچنین مجلس شورای اسلامی در پیامی ضمن محکوم کردن این اقدام‌های تروریستی، تصریح کرد که این گونه حملات تروریستی عزم جمهوری اسلامی ایران را برای مبارزه و غلبه بر تروریسم بیشتر خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: «ایران جلودار گروه‌هایی است که برای ساقط کردن تروریسم، حامیان و طراحان آن می‌کوشند.»

نبیه بری در پیام جداگانه‌ای به «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران نیز افزود که این اقدام تروریستی عزم ایران را برای درهم شکستن تروریسم و ریشه کن کردن آن مصمم‌تر خواهد کرد.

وی افزود که در پی روی دادن این حوادث تروریستی نقش ایران در عرصه‌های مختلف برای مقابله با تروریسم به صورت علنی و غیرعلنی خواهد شد.

رئیس پارلمان لبنان همچنین با ارسال پیامی به «علی لاریجانی» همتای ایرانی خود، این اقدام تروریستی را در راستای جنایتی از پیش تعیین شده علیه ایران دانست و افزود که ایران در نوک پیکان جنگ مبارزه با تروریسم در جهان قرار دارد.

** «آنتونیو تاجانی» رئیس پارلمان اروپا امروز –چهارشنبه- با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نسبت به حوادث تروریستی تهران واکنش نشان داد.

وی در این پیام توئیتری با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین مردم ایران ابراز همبستگی و همدردی کرد.

**«ریچارد ان‌.هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود ضمن انتقاد از رویکردهای دوگانه در مواجهه با تروریسم، اعلام کرد محکومیت تروریسم نمی‌تواند انتخابی باشد.

وی افزود: «همان گونه که وقایع تروریستی در اروپا محکوم می‌شود، حوادث تروریستی تهران نیز باید محکوم شود.»

**«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه طی پیامی به حسن روحانی، همتای ایرانی خود؛ ضمن محکوم کردن حملات تروریستی صبح امروز در تهران، افزایش همکاری بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم را مورد تأکید قرار داد.

پوتین با تأکید بر استمرار همکاری کشورش با ایران در زمینه مذکور، جان باختن شماری از شهروندان ایرانی در حادثه مذکور را به بستگان آنها تسلیت گفت.

** محمد مومنی سخنگوی رسمی دولت اردن گفت: ما حوادث تروریستی را که روز چهارشنبه در پایتخت ایران اتفاق افتاد را محکوم می‌کنیم و موضع کشور اردن در محکوم کردن تروریست‌ها در ایجاد ناامنی یا هر انگیزه دیگری ثابت است.

** وزارت امور خارجه چک در صفحه توییتر خود نوشت: ما نگرانی عمیق خود را از موج تازه خشونت‌ها در ماه رمضان اعلام می‌کنیم.

در پیام توییتری وزارت خارجه جمهوری چک تاکید شده است که جمهوری چک حملات تروریستی در تهران را محکوم کرده و به خانواده‌ها و بستگان قربانیان این حملات صمیمانه تسلیت می‌گوید.

** نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان در تماس تلفنی با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، با مسوولان و مردم شریف ایران به خصوص خانواده قربانیان این حادثه ابراز همدردی و مراتب تسلیت خود را اعلام کرد.

** وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای حوادث تروریستی اخیر در تهران را محکوم کرد و نوشت: جمهوری عربی سوریه با شدت حملات تروریستی که صبح روز چهارشنبه ساختمان مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داد و به شهادت و مجروح شدن شماری از شهروندان بی‌گناه منجر شد،‌ محکوم می‌کند.

جمهوری عربی سوریه ضمن ابراز همدردی و همبستگی کامل خود با رهبری، دوست کشور برادر جمهوری اسلامی ایران، مراتب تسلیت قلبی و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های قربانیان اعلام داشته و تاکید می‌کند که این حملات ناجوانمردانه که از سوی کشورها و طرف‌های معروف حمایت می‌شود دو کشور ایران و سوریه از ادامه مبارزه با تروریسم که از سوی کشورها و طرف‌های معروف در منطقه و جهان حمایت می‌شود، باز نمی‌دارد.

سوریه به کشورهای حامی این اقدامات تروریستی هشدار داده و آنان را از عواقب ادامه تامین مالی و تسلیحاتی سازمان‌های تروریستی و اشاعه تندرویی و اندیشه‌های تکفیری که امنیت و ثبات جهان و کشورهای منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد بر حذر می‌دارد.

** گئورگی کویریکا شویلی نخست‌وزیر گرجستان ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در تهران مراتب همدردی با دولت، ملت و تسلیت به مقامات ایران اعلام کرد: گرجستان همواره در کنار کشور ایران می‌ماند و انزجار خود را از اقدامات تروریستی اعلام داشته و اطمینان داریم که اعمال تروریستی در اقتدار و توان ایران اثری نخواهد داشت.

** وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای حملات تروریستی صبح روز چهارشنبه به مجلس ایران و حرم امام خمینی (ره) را محکوم کرد.

** وزارت امور خارجه پاکستان در پی حادثه تروریستی روز چهارشنبه در تهران با مردم ایران ابراز همدردی و همبستگی کرد و نوشت:  اسلام‌آباد پس از حوادث روز چهارشنبه با مردم ایران ابراز همبستگی و این حادثه را محکوم می‌کند.

** سوشما سوارج وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه در یک تماس تلفنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرد.

وی در این گفت‌وگو حادثه تروریستی روز چهارشنبه تهران که در آن چند تروریست به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) را هدف قرار دادند، محکوم کرد.

وزیر امور خارجه هند هم‌چنین کشته شدن افراد بی‌گناه در این حادثه را تسلیت گفت و با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کرد.

** عمار الحکیم،‌ رئیس ائتلاف ملی عراق گفت: ما به شدت حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) را محکوم می‌کنیم، حملاتی که هدف آن‌ها ایجاد ناامنی‌ها و بی‌ثباتی در جمهوری اسلامی ایران است زیرا ایران در راس کشورهایی است که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که ما باید یک کنفرانس منطقه‌ای برگزار کنیم تا ریشه‌های اصلی تروریسم را بخشکانیم گفت:‌ دولت و ملت عراق این حادثه تروریستی را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوید.

** فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق در پیامی به حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان گفت:‌ از طرف خودم و تمام ملت عراق حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) را به شدت محکوم و این حادثه را به شما تسلیت می‌گویم.

وی در ادامه بر حمایت عراق از جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست‌ها تاکید کرد.

** کارل بیلدت نخست‌وزیر پیشین سوئد و قائم مقام شورای روابط خارجی اروپا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به حادثه تروریستی روز چهارشنبه تهران واکنش نشان داد.

وی در پیام خود نوشت: حمله وحشتناک تروریست‌های داعش در تهران یک تلاش آشکار برای حمله به اهداف مهم است.

بیلدت در ادامه نوشت:‌ ایران یک دشمن سرسخت علیه داعش است و مشارکت خود را در عراق و سوریه به عنوان بخشی از مبارزاتش علیه آن می‌داند. این حمله حمایت داخلی (از مقابله با داعش) را تقویت خواهد کرد.

** مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ ما به شدت حملات تروریستی به تهران را محکوم و این حادثه را به ملت ایران و خانواده شهدا تسلیت می‌گویم.

وی در ادامه گفت:‌ تروریسم دشمن مشترک تمام کشورهای منطقه است و برای مبارزه با آن تمام کشورهای منطقه باید تلاش کنند.

** عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان حملات تروریستی صبح روز چهارشنبه به تهران را محکوم و اعلام کرد که این حملات در واکنش به دستاوردهای ایران در مبارزه با تروریست‌ها است.

وی هم‌چنین این حادثه را به دولت، ملت و خانواده شهدا تسلیت گفت.

** فیصل الداود، دبیرکل جنبش مبارزه عربی لبنان در بیانیه‌ای حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) را محکوم و اعلام کرد: این حملات تروریستی نتیجه بیانیه ریاض است که یک برنامه آمریکایی ـ سعودی برای ایجاد ناامنی در کشورهای مقاومت است؛ کشورهایی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل استکبار جهانی که در راس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی است ایستادند. اما ملت ایران در مقابل جنگ و تحریم مقاومت می‌کند و در مقابل صهیونیست‌ها می‌ایستد و از فلسطین و لبنان و سوریه حمایت می‌کند.

وی هم‌چنین گفت:‌ حمله تروریسستی به ایران کار کشورهایی است که از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و خود را دشمن تروریست‌ها می‌نامند و این در جنگ سوریه کاملا واضح است.

** انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در مورد حملات تروریستی صبح روز چهارشنبه که به کشته شدن ۱۲ تن و مجروح شدن ۴۲ تن انجامید گفت: ما هرگونه حمله تروریستی به هر کشور و پایتختی را به شدت محکوم می‌کنیم.

** زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه پس از انجام کنفرانس خبری مشترک خود با عادل الجبیر در پاسخ به سوالی در مورد سیاست‌های دونالد ترامپ در خاورمیانه گفت:‌ آلمان از سیاست تقابل کامل با ایران حمایت نمی‌کند.

** وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که به شدت حمله تروریستی داعش در تهران که باعث کشته شدن ۱۲ نفر شده است را محکوم می‌کند و نوشت: ما به شدت حمله تروریستی که مجلس ایران و حرم رهبر فقید ایران را مورد اصابت قرار داد محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است که سفارت فرانسه در ایران اوضاع را به دقت بررسی می‌کند و ابراز همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان این حادثه اعلام می‌کند.

** ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای به حادثه تروریستی روز چهارشنبه در تهران واکنش نشان داد.

وی در بیانیه خود آورده است، ما به شدت حمله به پارلمان ایران و مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را محکوم و همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کنیم.

** کمیته روابط خارجه پارلمان عراق در بیانیه‌ای حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) را محکوم کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز