خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ابعاد پنهان سفر داماد ترامپ به سرزمین‌های اشغالی در آستانه روز قدس/ نحوه برخورد جمهوری‌خواهان با مساله صلح فلسطین

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۵۲۹

جمهوری‌خواهان آمریکا سعی دارند تا در آستانه روز قدس به جهانیان بفهمانند که طرح دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی مانند دولت سابق پیگیری نخواهد شد و واشنگتن همچنان مدافع تل‌آویو باقی خواهد ماند.

«حسن لاسجردی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد سفر «جرد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر داماد و مشاور دونالد ترامپ به سرزمین‌های اشغالی از چند منظر قابلیت تحلیل و بررسی دارد؛ نخست این‌که این سفر در آستانه روز جهانی قدس صورت گرفته است و به صورت واضح تنها یک روز قبل از این روز چنین سفری انجام شده است که این موضوع حامل پیام‌های گوناگون است. به صورتی که آمریکا به خوبی می‌داند که فشار جامعه جهانی بر اسرائیل به دلیل راهبردهای غلطی که نتانیاهو و تل‌آویو در طی سال‌های گذشته داشته است تا چه حدی افزایش پیدا کرده است و همین موضوع می‌تواند متحد استراتژیک واشنگتن را با چالش‌های حقوقی و بین‌المللی روبه‌رو کند.

وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، این است که در دولت باراک اوباما موضوع دو دولتی شدن فلسطین و کلاً فرایند صلح یکی از محورهای آشکار و مورد تاکید دموکرات‌ها در سیاست خارجی به حساب می‌آمد؛ اما در سیاست‌ خارجی ترامپ به صورت آشکار و مشهود شاهد این موضوع نیستیم. حتی شاهد بودیم که ترامپ در مورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل دچار تردید و خطا شده بود و حرف خود را پس گرفت؛ تا جایی در امتداد آن موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس هم به فراموشی سپرده شد و ترامپ از تایید رسمی آن خودداری کرد. ولی این موضوع باعث نمی‌شود که ارتباط تنگاتنگ اسرائیل و جمهوری‌خواهان در معادلات نادیده گرفته شود.

با توجه به نوع روابط اسرائیل و آمریکا و همچنین پیچیدگی‌های مناسبات در محورهای استراتژیک، تجاری، امنیتی و حتی تسلیحاتی؛ نمی‌توانیم بگوییم که ارتباط تل‌آویو و واشنگتن تنها در سطح عادی قرار دارد. حتی زمانی که این ارتباط‌ها با اشخاص و گروه های سیاسی پر نفوذ ادغام می‌شود به یک باره فراز و فرودهایی در روابط خلق می‌شود که تاکنون در آن پرونده سابقه نداشته است. از این نظر استفاده از داماد ترامپ در مورد پرونده‌ای مانند اسرائیل که از نزدیک‌ترین و امین‌ترین اشخاص از نظر وی به حساب می‌آید، نشان می‌دهد که این مناسبات تا چه حد مهم است.

این کارشناس مسائل حوزه اعراب با اشاره به نوع ارتباط جمهوری‌خواهان با اسرائیل عنوان کرد: زمانی که جمهوری‌خواهان وارد کاخ سفید می‌شوند، ضریب اهمیت مسائل اقتصادی و امنیتی افزایش پیدا می‌کند. به گونه‌ای که به دلیل پیوندهای عمیق نظری و سیاسی که چاشنی آنها امنیت و تسلیحات است، آمریکا سعی می‌کند تا به هر نحوی اسرائیل را در زیر چتر حمایتی خود قرار دهد که بهترین زمان مخابره این موضوع در ایام منتهی به «روز قدس» است. به عبارتی دیگر، واشنگتن بر اساس متغیرهای تهدیدزا که اسرائیل را به مخاطره می‌کشاند قصد دارد تا نوعی حمایت آشکار، آن هم در زمانی که دنیا یک صدا اسرائیل را مورد خطاب قرار می‌دهند، صورت دهد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا در این سفر فرستاده ویژه ترامپ در امور خاورمیانه داماد وی را همراهی کرده است، گفت: از مدت‌ها قبل بسیاری از مراکز مطالعاتی و سیاست‌گذاری آمریکا این انتقاد رابه ترامپ داشته‌اند که چرا دولت وی همچنان راهبرد مشخصی برای خاورمیانه ندارد و این بحث وارد چالش‌های جدی در آمریکا شده است. از این‌رو به نظر می‌رسد که ترامپ علاوه بر مخابره پیام حمایتی خود از اسرائیل در روز قدس؛ در صدد است تا به نوعی برخی از سیاست‌های خود در خاورمیانه را با مشورت اسرائیل یا حداقل نظرخواهی از آنها به پیش ببرد که ورود از مرز اردن به داخل خاک سوریه را تا حدودی می‌توان در این راستا ارزیابی کرد. اما باید به خاطر داشته باشیم که طرح صلح فلسطین توسط دولت ترامپ و با رعایت ملاحظات متعدد به صورت پنهان پیگیری خواهد شد که دقیقاً بر خلاف سیاست‌های اوباما است.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز