خبرگزاری کار ایران

امانی در گفت وگو با ایلنا:

مصر در واگذاری جزایر تیران و صنافیر با تردید عمل می‌کند/ اخوان المسلمین اصلی‌ترین محور اقدام قاهره علیه قطر

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۵۴۹

مصر به دلیل این که از پیوند دوباره عربستان و قطر بر سر جریان اخوان‌المسلمین ترس دارد، در واگذاری جزایر تیران و صنافیر محافظه‌کارانه عمل خواهد کرد.

«مجتبی امانی» رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به امضای طرح واگذاری جزایر تیران و صنافیر توسط رئیس‌جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: جزایر تیران و صنافیر دو جزیره‌ای هستند که از جمله اختلافات مرزی مصر و عربستان به حساب می‌آیند و این موضوع مربوط به حوزه دریایی و آب‌های سرزمینی دو کشور است. بر اساس روایت‌‌های مختلف، این دو جزیره زمانی در مالکیت عربستان سعودی قرار داشته اما پس از به وجود آمدن جنگ میان اعراب و اسرائیل، سعودی‌ها ترجیح دادند تا این جزایر را به مصری‌ها واگذار کنند تا اسرائیل نتواند آنها را اشغال کند. حتی در پیمان کمپ دیوید از این دو جزیره به عنوان دو موقعیت جغرافیایی متعلق به مصر یاد شده است.

وی ادامه داد: پس از آ که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر شد، سعودی‌ها تلاش زیادی برای تصاحب این دو جزیره صورت دادند که البته مصری‌ها هم برای واگذار کردن این دو جزیره مخالفت زیادی از خود نشان ندادند. چراکه قاهره و شخص السیسی همچنان نیازمند حمایت‌های سیاسی و مالی عربستان سعودی بوده و هستند و نهایتاً وی ترجیح داد که دو جزیره مذکور را در اختیار سعودی‌ها قرار دهد و به صورت کلی مالکیت آن را به عربستان منتقل کند.

ممکن است عده‌ای عطف به سوابق سال گذشته کنند و بگویند که چرا تاکنون مصری‌ها به‌رغم پرداخت رقم‌های سنگین از سوی سعودی‌ها این جزایر را به آنها تحویل ندادند؟ نکته در اینجاست که مصری‌ها از سال گذشته که ملک سلمان، پادشاه عربستان به قاهره سفر کرده بود تاکنون چندین نوبت نسبت به واگذاری این جزایر تعلل نشان دادند. آنها معتقدند که تحویل دادن چنین جزایری به آل سعود آن هم توسط کشوری مانند مصر که قدمت چند هزار ساله تاریخی، سیاسی و مذهبی دارد، می‌توانند پرستیژ این کشور را در عرصه داخلی و بین‌المللی با خدشه روبه‌رو کند.

این کارشناس مسائل شمال آفریقا در تشریح دلایل دیگری که موجب تعلل مصری‌ها در تحویل دو جزیره مذکور شده است، گفت: دومین موضوع این است که مصر از طریق این دو جزیره بر تنگه باب المندب اشراف نظامی و اطلاعاتی دارد و مجموع این مسائل باعث شده تا مصری‌ از ابزار قانونی و حقوقی خود برای وقفه انداختن در تحویل جزایر تیران و صنافیر به عربستان استفاده کند. در نهایت شاهد بودیم که کمیته‌ای در پارلمان مصر تشکیل شد و واگذاری دو جزیره مذکور به عربستان را تایید و این طرح نهایتاً توسط رئیس جمهور مصر به امضا رسید. نکته‌ای که در خصوص امضا و واگذاری جزایر صنافیر و تیران به عربستان سعودی وجود دارد این است که در وضعیت کنونی که تنش میان ریاض و دوحه افزایش پیدا کرده است، مصری‌ها سعی دارند تا با واگذاری این دو جزیره به سعودی‌ها تا حد زیادی علیه قطر و خصوصاً در موضوع اخوان المسلمین فعالیت کنند.

وی افزود: از این منظر شاهد هستیم که مصر، امارات، بحرین و عربستان در صدد بودند تا ائتلاف و اتحاد حداکثری علیه قطر شکل دهند و در این بین قاهره هم یکی از اضلاع این سناریو تلقی می‌شود؛ اما به هر حال و با توجه به نگرش مقامات داخلی مصر نمی‌توانیم واگذاری این دو جزیره به عربستان را قطعی بدانیم.

امانی در پایان یادآور شد: بسیاری بر این عقیده‌اند که مصر برای فشار آوردن بر اخوان المسلمین قصد دارد تا به هر ترتیبی با عربستان به یک توافق نسبی برسد اما واقعیت این است که آنچه احتمال دارد عربستان و قطر را مجدداً بر سر یک میز بنشاند، بحث اخوان المسلمین است. چراکه سعودی‌ها در یمن و علیه انصارالله از اخوان‌المسلمین استفاده کردند و از این جهت نمی‌توانیم اختلاف قطر و عربستان بر سر اخوان‌المسلمین را بسیار جدی تلقی کنیم. از این جهت مصری‌ها در واگذاری دو جزیره فوق با تردید عمل می‌کنند و احتمال می‌دهند که قطر و عربستان مجدداً بر سر جریان اخوان‌المسلمین با یکدیگر به توافق برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز