خبرگزاری کار ایران

طرح مهاجرتی ترامپ رسما اجرایی شد

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۵۴۸

طرح ضد مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا از ساعاتی پیش به طور رسمی اجرایی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، از بامداد امروز- جمعه- اجرای فرمان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای منع صدور روادید به شهروندان ایران و ۵ کشور عمدتا مسلمان دیگر و همین‌طور همه پناه‌جویان آغاز شد.

با داوری دیوان عالی آمریکا، شهروندان این ۶ کشور که با فرد یا نهادی در ایالات متحده «پیوند اصیل» داشته باشند هم‌چنان می‌توانند روادید بگیرند.

در آخرین ساعات روز چهارشنبه، وزارت خارجه آمریکا در دستورالعملی برای کنسول‌گری‌هایش در سرتاسر جهان گفت که این پیوند اصیل را داشتن "خویشاوند نزدیک" یا رابطه کاری می‌داند.

این وزارت‌خانه در تفسیر «خویشاوند نزدیک» نوشت والدین، همسر، فرزند (از جمله فرزندان بزرگ‌سال)، داماد، عروس، خواهر یا برادر، «خویشاوند نزدیک» حساب می‌شوند اما نوه، پدربزرگ، مادربزرگ، شوهر خواهر، زن برادر، نامزد یا دیگر خویشاوندان شامل آن نیستند.

ایالت هاوایی به نوع تفسیر دولت از «خویشاوند نزدیک» اعتراض کرده و خواسته است که تفسیر دقیق‌تری از خویشاوندان نزدیک داشته باشد. این ایالت از جمله اولین شاکی‌های این فرمان دونالد ترامپ بود که با رای دادگاه فدرال توانست جلوی اجرایش را بگیرد.

بعد از این اقدام ایالت هاوایی، تقریبا هم‌زمان با آغاز اجرای این فرمان وزارت خارجه آمریکا در نسخه تازه‌ای از دستورالعمل‌اش، نامزد را هم خویشاوند نزدیک بر شمرد.

در عین حال دولت آمریکا به ماموران کنسولی اجازه داده است که به تشخیص خود، برای کسان دیگری که «پیش‌تر پیوند عمده‌ای با آمریکا برقرار کرده باشند» یا «تعهدات کاری و حرفه‌ای عمده‌ای دارند» روادید صادر کنند.

این درباره نسخه دوم فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکاست که طبق آن، کسانی که روادید روی گذرنامه‌شان خورده است یا کارت سبز اقامت در آمریکا دارند، هم‌چنان می‌توانند وارد آمریکا شوند. بر عکس نسخه اول فرمان که جلوی ورود این عده را هم می‌گرفت.

طبق فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا، صدور روادید آمریکا برای شهروندان شش کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن دست‌کم برای ۹۰ روز متوقف می‌شود. این فرمان همچنین ورود پناه‌جویان را به مدت ۱۲۰ روز معلق می‌کند.

این حکم در چند دادگاه مورد اعتراض قرار گرفت و هیچ‌وقت به مرحله اجرا نرسید.

گروه‌ها و سازمان‌های دست‌اندرکار کمک به پناهندگان و آوارگان از این فرمان انتقاد کرده‌اند و می‌گویند این معطلی‌ها، وضع بد پناه‌جویان را بدتر می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز