خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ترامپ مجبور به مذاکره با چین است/ واشنگتن و پکن بازیگر اصلی جنگ احتمالی در شبه‌جزیره

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۵۲۰

چین و روسیه به دلیل اختلافات خود با آمریکا فشار جدی بر کره‌شمالی اعمال نخواهند کرد و تنها راه‌حل برای تهدید‌های پیونگ‌یانگ مذاکره پکن و واشنگتن با یکدیگر است که رئیس‌جمهوری آمریکا اعتقادی به آن ندارد.

«سیدعلی خرم» سفیر اسبق ایران در چین در در تشریح نقش چین در تنش میان آمریکا و کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چین در گذشته رابطه بسیار نزدیکی با کره شمالی داشت و پیونگ یانگ از بدو تاسیس از ابعاد گوناگون به خصوص در بحث اقتصاد وابسته به پکن بود، اما بعد از به قدرت رسیدن «کیم ایل سونگ» حرف‌شنوی کره شمالی از چین کاهش پیدا کرد. این بدان معنی نبود که پکن اهرم اعمال فشار یا عمل‌کنندگی علیه کره‌شمالی را در اختیار نداشته باشد. مقام‌های چین معتقد هستند زمانی که آمریکا اقدام به فروش سلاح به تایوان می‌کند و ناوگان‌های دریایی ایالات متحده در نزدیک پکن آرایش جنگی می‌گیرند، چین هم بدون تردید از مواضع کره شمالی دفاع می‌کند که البته این وضعیت به صورت پنهان و پشت پرده صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اینکه پس از آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن، چین و روسیه را مورد انتقاد قرار می‌دهد و خواهان اعمال فشار از سوی مسکو و پکن بر پیونگ‌یانگ می‌شود، موضوعی است که تنها یک هجمه دیپلماتیک ارزیابی می‌شود. چراکه چین و روسیه شروط را قبول نخواهند کرد و معتقدند که اگر آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در صدد حل پرونده کره‌شمالی هستند باید مشکلات خود را با چین حل کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر قدرت اقتصادی چین بیان کرد: کره شمالی از حیث معاملات تجاری، اکثر واردات خود را از چین صورت می‌دهد از این منظر چین می‌تواند روی توانایی اقتصادی خود بازی‌های متعددی را طرح‌ریزی و اجرا کند. لذا آنچه که امروز از ناحیه کره‌شمالی ساطع می‌شود، از سوی مردم این کشور مورد نقد قرار نمی‌گیرد. از این جهت چین و روسیه به دلیل اختلافاتی که با ایالات متحده دارند، اقدام به اعمال فشار علیه کره شمالی نخواهند کرد و اقدام‌های آنها تنها در سطح هشدار باقی خواهد ماند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان وقوع درگیری سخت از سوی ایالات متحده علیه کره‌شمالی وجود دارد یا خیر، گفت: اگر ایالات متحده بخواهد در مورد کره‌شمالی از اهرم سخت استفاده کرده و همانند سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ یک جنگ دیگر راه بیاندازد، بدون تردید چین پشتیبان کره‌شمالی خواهد بود. به گونه‌ای که در آن سال‌ها زمانی که نظامیان ایالات متحده وارد خاک کره شمالی شدند، نظامیان چین هم از سوی دیگر و با گذشتن از رودخانه یالو وارد خاک این کشور شدند و رسماً جنگ میان چین و آمریکا به وقوع پیوست. از این جهت دونالد ترامپ نمی‌تواند اقدام موثر و مفیدی علیه کره‌شمالی انجام دهد و اگر بخواهد بر کره‌شمالی فشارهای بیشتری اعمال شود، ناگزیر است که بر سر بسیاری از موضوع‌ها با پکن به توافق برسد. حتی صدور قطعنامه‌های متعدد در آینده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد هم نمی‌تواند راهگشا و ختم کننده پرونده کره‌شمالی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز