خبرگزاری کار ایران

قطر برای محاصره‌کنندگان خط و نشان کشید

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۸۷۳

وزیر خارجه قطر، در پیامی به دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، شروط کشورش برای ادامه عضویت در این شورا را اعلام کرد و برای چهار کشور عربی محاصره‌کننده دوحه، ضرب‌الاجلی سه روزه برای پاسخ به شروطش را تعیین کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رای‌الیوم، «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر، روز گذشته پیامی به «عبداللطیف بن‌راشد الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس ارسال کرد و در آن شروط قطر برای ادامه عضویتش در این شورا را مطرح کرد.

خبرگزاری رسمی مصر (الشرق‌الاوسط) گزارش داد، وزیر خارجه قطر در نامه خود نوشته است: «دوحه به قوانین و منشورهای بین‌المللی و در راس آنها مبارزه با تروریسم پایبند است و درخواست‌های (ائتلاف) تحریم‌کننده با قوانین بین‌المللی در تضاد است و مداخله در امور داخلی محسوب می‌شود که ما مذاکره درباره آن را رد می‌کنیم.»

به گزارش الشرق‌الاوسط، وزیر خارجه قطر خاطرنشان کرد: «همان‌گونه که بعد از تحریم‌های سخت علیه قطر، گفتیم که درباره حاکمیت‌مان مذاکره نخواهیم کرد و قیمومیت کشوری بر دولت و ملت قطر را کاملا رد می‌کنیم و بارها تأکید کرده‌ایم که باب گفت‌وگو که مبتنی بر اصول انسانی و مطابق با قوانین بین‌المللی و برای حفظ وحدت در صف کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس باشد، باز است. ولی کشورهای تحریم‌کننده قطر با بلندپروازی‌های خود در منطقه و جهان، با اتخاذ تدابیری غلط، از این شورا سوء‌استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که یک کشور عربی حوزه خلیج‌فارس جایگاه دیگر کشورهای عربی این حوزه را مشخص می‌کند.»

 وزیر خارجه قطر اضافه کرده است: «دوحه به کشورهای عربی تحریم‌کننده سه روز از تاریخ ارسال این پیام، برای رفع محاصره و جبران خسارت‌های سیاسی و اقتصادی وارد شده به دولت و ملت قطر مهلت می‌دهد و بعد از پایان این مهلت، ما رسما خروج‌مان از شورای همکاری خلیج‌فارس را اعلام خواهیم کرد و هرگز به قطعنامه‌های سابق و بعدی پایبند نخواهیم ماند.»

تاکنون نه دولت قطر و نه هیچ‌یک از کشورهای عضو ائتلاف چهارگانه علیه قطر بیانیه‌ای درباره این نامه وزیر خارجه قطر به دبیر شورای همکاری خلیج‌فارس صادر نکرده‌اند.

عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی، یمن و مصر اوائل ماه ژوئن گذشته روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر به اتهام «سیاست‌های مداخله‌گرایانه و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی» قطع کرده‌اند.

در حالی‌که احتمال تشدید بحران قطر تقویت شده است، دوحه تأکید کرده است که حاضر به پذیرش شروطی که حاکمیت آن را هدف گرفته است، نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز