خبرگزاری کار ایران

نشست ویژه پارلمان ترکیه به مناسبت سالگرد کودتا

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۵۶۰

رییس جمهوری ترکیه و اعضای اپوزیسیون این کشور به مناسبت سالگرد کودتای نافرجام ۱۵ جولای، در پارلمان گرد‌هم آمدند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، نشست ویژه پارلمان ترکیه به مناسبت سالگرد کودتای نافرجام ۱۵ جولای، امروز-شنبه- با حضور «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه برگزار شد.

کودتای نافرجام ترکیه به کشته شدن بیش از ۲۶۰ نفر منجر شد. همچنین در جریان تلاش برای کودتا دو هزار و ۱۹۶ نفر زخمی شدند.

پیش از نیمه شب ۱۵ جولای ۲۰۱۶ گروهی از نظامیان ترکیه با بستن پل‌های اصلی استانبول، تصرف شبکه‌های تلویزیونی و محاصره بزرگ‌ترین فرودگاه کشور سعی کردند کنترل کشور را در دست بگیرند. هدف آنها سرنگون کردن رجب طیب اردوغان بود اما تلاش آنها با شکست مواجه شد.

تنها نتیجه ماندگار این کودتا اخراج ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان بخش‌های دولتی و خصوصی ترکیه و بازداشت بیش از ۵۰ هزار نفر در ارتباط با کودتا بوده است. ترکیه روز گذشته-جمعه- اعلام کرد  بیش از هفت هزار نفر دیگر نیز در ارتباط با کودتای سال گذشته، اخراج می شوند.

«بینالی ییلدریم» نخست وزیر ترکیه در این نشست گفت: «مردم ما حاکمیت را به دشمنان خود نداده و تا پای جان از دموکراسی محافظت کردند. کودتاچیان سزای اعمال خود را به شدید‌ترین شکل ممکن می‌بینند.»

منتقدان حکومت آنکارا بر این باورند اردوغان از وضعیت اضطراری اعمال شده پس از کودتا برای از میان برداشتن مخالفان خود، استفاده کرده است.

معاون رییس حزب هوادار کُرد‌های «دموکراتیک خلق ترکیه» به جای دو رهبر ائتلافی این حزب که در زندان به سر می‌برند، در نشست امروز حاضر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز