خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

امضای تحریم‌های جدید به معنای واگذاری هدایت سیاست خارجی آمریکا به کنگره است/ اختیارات رئیس‌جمهوری برای اولین بار محدود می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۳۶۶

محدودسازی اختیارات رئیس‌جمهوری آمریکا در بحث عادی‌سازی تحریم‌های روسیه اگر در چارچوب تحریم‌های جدید اتفاق بیافتد برای اولین بار در تاریخ آمریکا شاهد نقض قانون اساسی و هدایت سیاست خارجی خواهیم بود.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد مختلف تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره‌شمالی توسط مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد تصویب طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی باید به این نکته توجه داشت که چند طرح تحریمی با یکدیگر تجمیع شدند و نهایتاً طرح مذکور به عنوان خروجی آن به تصویب رسید. این روند توسط جمهوری‌خواهان در سنا مطرح شد که بحث تحریم مازاد بر ایران را نمایان کرد که دقیقاً مکمل تحریم‌های علیه برجام بود. به بیان دیگر باید بگوییم که دستگاه قانونگذاری ایالات متحده به دلیل اینکه نمی‌‌تواند برجام را مورد خطاب قرار دهد اقدام به تصویب طرح تحریم‌های مازاد بر ایران کرد که نهایتاً علاوه بر ایران، روسیه و کره‌شمالی را هم در بر گرفت.

وی ادامه داد: این طرح دقیقاً بر خلاف سیاست‌های دولت اوباما است. به گونه‌ای که در آن زمان دموکرات‌ها نسبت به آن واکنش نشان دادند اما در خصوص تحریم روسیه دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان را همراهی کردند. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت که باید به صورت ویژه مد نظر قرار بگیرد، بحث جلوگیری از آسان‌سازی تحریم علیه روسیه است که باید آن را نقطه عطف طرح مذکور دانست. به صورتی که در تمام طرح‌های گذشته اعلام شده بود که رئیس جمهور بر اساس منافع ملی می‌تواند هر طرحی را به صلاحدید خود لغو کرده یا از شدت آن بکاهد اما در حالت فعلی که بحث نزدیک شدن ترامپ به روسیه مطرح شده است شاهد هستیم که مسکو در بطن این طرح قرار گرفته است.

محور ضد روسی این طرح تحت الشعاع پروژه ضد ایرانی قرار گرفته است. نگاه به روسیه در این طرح یک نگاه موضوعی است و نگاه به ایران یک نگاه مصداقی خواهد بود. به صورتی که در مورد روسیه موضوع‌های مربوط به ترانزیت و همچنین صنایع مدنظر قرار گرفته شده و در خصوص ایران بحث نفت، بانک‌ها و اشخاصی که با سپاه پاسداران همکاری دارند یا در برنامه موشکی ایران حضور داشته‌اند محور این تحریم‌ها قرار گرفتند؛ لذا این طرح تا حدود زیادی بر تحریم روسیه تاکید داشت و پس از آن ایران و کره‌شمالی به کانون توجهات این طرح تبدیل شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ اقدام به امضاء کردن این طرح خواهد کرد یا خیر؛ گفت: بسیاری از سناتورهای مجلس سنای آمریکا مایل نیستند که موضوع کره شمالی در این تحریم‌ها گنجانده شود و تنها هدف آنها تحریم ایران و روسیه بود؛ چراکه گنجاندن نام کره‌شمالی در این طرح، متن و حاشیه آن را پیچیده‌تر خواهد کرد. از این جهت هنوز مشخص نیست که آیا کاخ سفید تحریم‌های مذکور را به امضا خواهد رساند یا خیر، چراکه در بطن قانون اساسی ایالات متحده هدایت سیاست خارجی این کشور بر عهده قوه مجریه است و اگر طرح مذکور تایید شود و موضوع عدم آسان‌سازی تحریم‌های روسیه به امضای ترامپ برسد بدون تردید برای اولین بار در تاریخ آمریکا هدایت سیاست خارجی ایالات متحده به دست نمایندگان کنگره افتاده است.

وی در پایان یادآور شد: اگر هدایت دستگاه سیاست خارجی و استراتژی آمریکا در این موضوع به دست ۵۳۵ نماینده ایالات متحده بیافتد، باید بگوییم که برای اولین بار شاهد هستیم که قانون اساسی ایالات متحده نقض شده است. به نحوی که ممکن است این موضوع به یک رویه تبدیل شود و بدون تردید مشکلاتی میان قوه مقننه و قوه مجریه ایالات متحده به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر اگر سه چهارم نمایندگان به این طرح رای مثبت بدهند عملاً وتوی رئیس جمهور بی‌ارزش است که مشابه آن را در زمان اوباما و در خصوص تصویب قانون جاستا نظاره‌گر بودیم. حتی اگر ترامپ این طرح را امضا نکند، شاهد طولانی شدن موعد تصویب آن خواهیم بود و بدون شک نمایندگان کنگره و سنا در صدد اعمال فشار بر کاخ سفید بر می‌آیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز