خبرگزاری کار ایران

رسانه‌های پاکستان بررسی کردند؛

گزینه‌های بالقوه جانشینی نواز شریف چه کسانی هستند؟

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۹۷۷

پس از رأی دیوان عالی پاکستان مبنی بر عدم صلاحیت نخست‌وزیر این کشور برای اداره امور، این روز‌ها پاکستان و خصوصا حزب «مسلم لیگ شاخه نواز» شاهد کش و قوس‌های فراوانی است.

به گزارش ایلنا به نقل از رسانه‌های پاکستانی، شخصیت‌های برجسته و برخی از نمایندگان حزب مسلم لیگ شاخه نواز در پارلمان پاکستان امروز –شنبه- با گردهمایی در شهر لاهور نشستی برای تعیین لایحه عمل آتی حزب جهت اداره امور کشور برگزار کردند. 

در این جلسه اموری همچون تعیین «شهباز شریف» برادر «نواز شریف» نخست‌وزیر برکنار شده و همچنین سروزیر ایالت پنجاب پاکستان به عنوان نخست‌وزیر جدید تا برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده میلادی مورد بحث قرار گرفت. 

از آنجا که بر اساس قانون اساسی پاکستان نخست‌وزیر این کشور باید از میان نمایندگان پارلمان این کشور انتخاب شود، حزب مسلم‌ لیگ شاخه نواز به دنبال وارد کردن شهباز شریف به پارلمان به عنوان نماینده بعد از برگزاری انتخابات در منطقه‌ای که نواز شریف از آنجا به عنوان نماینده وارد پارلمان شده و سپس انتخاب وی به سمت نخست‌وزیری هستند. 

همچنین در جلسه امروز در صورت توافق برای معرفی شهباز شریف به عنوان کاندیدای نخست‌وزیری و انتخاب وی به عنوان نخست‌وزیر پاکستان در خصوص انتخاب سروزیر ایالت پنجاب که اکثریت نمایندگان این ایالت از حزب مسلم لیگ بوده و قاعدتا سروزیر این ایالت از این حزب انتخاب می‌شود نیز بحث و تبادل نظر می شود.

از دیگر اموری که امروز به بحث گذاشته شد، انتخاب «شاهد خاقان عباسی» از نمایندگان پارلمان پاکستان از حزب مسلم لیگ و از افراد نزدیک به نواز شریف به سمت نخست‌وزیری این کشور است. اسامی دیگری همچون «سردار ایاز صادق» رئیس‌پارلمان، «مرتضی جاوید عباسی» نایب رئیس پارلمان و «خواجه آصف» وزیر دفاع پاکستان از دیگر گزینه‌هایی هستند که بحث برای نخست‌وزیری آن‌ها در حال جریان است. 

بر اساس قانون اساسی پاکستان کسی که توسط سیستم قضایی این کشور مجرم شناخته شود، علاوه بر این که نمی‌تواند پست سیاسی در دولت داشته باشد، در حزب متبوع خود نیز قادر به داشتن پست نخواهد بود. 

از این رو نواز شریف ضمن کنار رفتن از نخست‌وزیری پاکستان به صورت خودکار از سمت رهبری حزب مسلم لیگ شاخه نواز کنار خواهد رفت. به نظر می‌رسد شهباز شریف به عنوان رهبر جدید این حزب انتخاب شود. 

پیش‌تر نواز شریف در نشستی که میان وزرای کابینه در اسلام‌آباد برگزار کرده بود اعلام کرد امیدوارم شهباز شریف به عنوان نخست‌وزیر جدید پاکستان انتخاب شده وقدرت را در دست بگیرد. 

دیوان عالی پاکستان علاوه بر رد صلاحیت نواز شریف برای نخست‌وزیری پاکستان «صفدر عباسی» ژنرال بازنشسته ارتش و از نزدیکان نواز شریف، «اسحاق دار» وزیر خزانه داری، «حسن شریف»، «حسین شریف» و «مریم شریف» (فرزندان نواز شریف) را نیز در رابطه با اتهامات وارده مجرم شناخته است. 

این اتفاق اگر چه در ابتدا باعث تاثیرات منفی بر اقتصاد پاکستان شد ولی در ادامه تغییرات زیادی خصوصا در بازار بورس این کشور به وجود آمد که ناشی از برکناری نواز شریف بود. بر همین اساس نقل و انتقالات بازار بورس با ۱۱۳ واحد افزایش به ۴۶ هزار و ۱۸ واحد رسید و نرخ رشد آن نیز ۲۵ صدم درصد گزارش شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز