خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

اهداف میدانی عملیات عرسال/توافق قطر و آمریکا بر سر جبهه النصره/درخواست ترکیه مبنی بر مدیریت ادلب

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۳۹۵

عملیات عرسال علاوه بر تامین امنیت لبنان موجب کوچ تروریست‌ها به ادلب خواهد شد اما باید مراقب سناریوهای پنهان و مشکوک در ادلب بود چراکه سازماندهی مجدد و تجمیع تروریست‌ها مخاطراتی به همراه دارد.

«سیدهادی سیدافقهی» تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا در تشریح اهداف و آخرین وضعیت عملیات عرسال در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در تشریح عملیات عرسال که توسط حزب‌الله لبنان علیه مواضع تروریست‌ها صورت گرفت، چندین نکته وجود دارد که باید آن را اهداف این عملیات بدانیم. همانگونه که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود اعلام کرده بود اجرای این عملیات از قبل پیش‌بینی شده بود و حتی قرار بود که در ماه رمضان آغاز شود اما پس از بررسی‌های نهایی قرار بر این شد که این عملیات پس از ماه رمضان آغاز شود. هدف اصلی این عملیات پاک‌سازی مرز مشترک لبنان و سوریه از لوث وجود تروریست‌های القاعده بود و باید آن را «جراحی کانون تجمع تروریست‌ها» قلمداد کنیم. این عملیات در چند مرحله انجام شد اما مرحله اصلی و مهم آن درگیری‌های میدانی میان حزب‌الله با تروریست‌های القاعده بود.

وی ادامه داد: براساس آخرین داده‌های میدانی ۹۷ درصد از زمین‌های عرسال آزاد شد اما در بخشی از این منطقه که فرماندهان النصره در آنجا حضور دارند پیام‌هایی مخابره شد که مبنی بر درخواست مذاکره میان القاعده و حزب‌الله لبنان بود. دلیل این امر کاملاً واضح است چرا که خانواده‌های تروریست‌ها در آن ناحیه اسکان دارند و برای جلوگیری از خونریزی بیشتر رئیس دستگاه امنیتی لبنان به مذاکره با تروریست‌ها پرداخت. قرار بر این است تا تمامی تروریست‌ها خلع سلاح شده و به شهر ادلب در سوریه منتقل شوند. در مرحله دوم، عملیاتی در مناطق شمالی عرسال بر علیه مواضع داعش صورت گرفت. گفته شده که فرماندهان میدانی داعش به حزب‌الله اعلام کردند که درصدد تخلیه منطقه مذکور خواهند بود که این موضوع از سوی دولت و حزب‌الله لبنان در دست بررسی قرار گرفته بود.

یکی از اهداف و مسائل مهمی که در این عملیات باید مورد تاکید قرار بگیرد این است که ارتش لبنان به موازات حزب‌الله وارد این عملیات شد. هدف از این هماهنگی مخابره این پیام به کشورهای منطقه و منتقدان حزب‌الله لبنان است که به آنها بفهماند ارتش و حزب‌الله لبنان با یکدیگر هماهنگ هستند و هیچ چالشی میان آنها وجود ندارد. هدف بعدی این عملیات دور کردن شبح تروریسم از عرسال و همچنین قطع هماهنگی مخابراتی میان اسرائیل و تروریست‌ها است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به کشف کارگاه‌های ساخت تسلیحات در عرسال بیان کرد: یکی دیگر از اهداف بسیار مهمی که در این عملیات محقق شد کشف و خنثی‌سازی مراکز عملیات القاعده، کارگاه ساخت تسلیحات اعم از خمپاره‌های دست‌ساز و راکت‌های کوتاه‌برد و همچنین کارگاه تجهیز خودروهای بمب‌گذاری شده بود که کشف آنها می‌تواند در تامین امنیت لبنان تاثیرگذار باشد. البته باید مدنظر داشته باشیم که بسیاری از سلاح‌ها و حتی ماشین‌هایی که در این کارگاه‌ها ساخته و تجهیز می‌شد از طریق مرز لبنان وارد سوریه می‌شد و علیه مردم و ارتش سوریه مورد استفاده قرار می‌گرفت که این موضوع می‌تواند تامین امنیت سوریه را  تا حدود زیادی محقق کند.

اینکه فرمانده القاعده در مرز مشترک لبنان و سوریه اعلام کرده بود در صورت نقل و انتقال به ادلب باید سلاح‌های سنگین آنها هم به این منطقه منتقل شود، هیچ توجیهی ندارد و اساساً ارتش و حزب‌الله لبنان با این موضوع موافق نخواهند بود. از جهت دیگر دلیل این موضوع را باید تضعیف حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها دانست که توانسته تا این حد بر وضعیت تروریست‌ها تاثیر بگذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال تروریست‌های النصره به ادلب باعث ایجاد جبهه‌های دیگر علیه ارتش سوریه و تقویت تروریست‌ها خواهد شد یا خیر؛ گفت: در مورد ادلب باید به این نکته توجه کرد که این شهر جزئی از چهار «منطقه کاهش تنش» در سوریه است. پیرامون این بحث اختلاف‌نظرهایی میان ایران، روسیه، ترکیه و سوریه وجود دارد و باید بگوییم که توافق خاصی در خصوص منطقه کاهش‌تنش به امضای طرفین نرسیده است و همچنان بحث در مورد این موضوع باقی است. به گونه‌ای که ترکیه خواهان مدیریت ادلب است تا بتواند اهدافی که براساس آن وارد پرونده سوریه شده است را محقق کند.

افقهی افزود: نکته بعدی، حضور تروریست‌ها و تجمیع آنها در ادلب است. به گونه‌ای که بخش مهمی از این شهر در دست جبهه النصره قرار دارد و بخش دیگر مرکب از نیروهای احرار‌الشام، باقی‌مانده‌های جیش‌الاسلام، فیلق‌الرحمان و غیره است که موجب پیدایش یک معادله پیچیده‌ در این نقطه شده است. البته در هفته‌های گذشته شاهد درگیری خونین میان این گروهک‌های تروریستی بودیم که چندین نفر از آنها توسط یکدیگر کشته شدند. لذا بحث مصالحه در بلند مدت و دعوت به صلح متصور نیست اما بحث محاصره ادلب یکی دیگر از سناریوها خواهد بود که البته ترکیه  به دنبال اخلال در این موضوع است.

وی در پایان یادآور شد: مساله مهمی که براساس داده‌ها مطرح است، توافق پنهان میان آمریکا و قطر در مورد ادلب است. اگر به خاطر داشته باشیم؛ تنها رسانه‌ای که اقدام به مصاحبه با «ابومحمد‌ الجولانی» سرکرده جبهه النصره (شاخه سازمان تروریستی القاعده در سوریه) کرده بود شبکه الجزیره قطر بود که در دو نوبت با وی به گفت‌وگو پرداخت. از این منظر بر اساس ارتباط‌هایی که میان دوحه و این گروهک تروریستی وجود دارد، گفته شده که توافق میان آمریکا و قطر در خصوص سازماندهی مجدد النصره صورت گرفته و قرار است که سایر بخش‌های ادلب به ترکیه واگذار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز