خبرگزاری کار ایران

در میزگرد حقوق بشر اسلامی بررسی شد:

دلایل نقض حقوق بشر از سوی عربستان و کشورهای غربی/ سناریوی موسسات بین‌المللی برای پوشش بر جنایات بین‌الملل

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۴۳۲

بسیاری از موسسات بین‌المللی که ادعای پیگیری و رصد نقض حقوق بشر هستند رسماً به تمام دنیا دروغ می‌گویند و تنها برای هدایت افکار عمومی تاسیس شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میزگرد حقوق بشر اسلامی به همت مرکز دانشجویی حقوق بشر اسلامی ایران (صلح زیبا) در محل خبرگزاری برنا برگزار شد که در این نشست «حسین شیخ‌الاسلام» سفیر سابق ایران در سوریه و مشاور وزیر خارجه، «راشد الراشد» فعال بحرینی و «ابراهیم الوزیر» فعال یمنی حضور داشتند و ابعاد مختلف نقض حقوق بشر اسلامی در نظام‌بین‌الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شیخ الاسلام با اشاره به مبداء و منشاء حقوق بشر اسلامی اظهار کرد: حقوق بشر اسلامی یک چالش جدی در مواجه با جهان غرب به حساب می‌آید؛ به گونه‌ای که پس از پیروزی انقلاب شاهد به وجود آمدن یک تمدن نوین اسلامی بودیم و در امتداد آن یک چالش جدی میان تهران به عنوان عمل کننده اصلی در این ماجرا با غرب به وجود آمد. از حیث مبنایی اساس ما دین است و بر اساس فرامین الهی به پیش رفتیم، چراکه قانونگذار در جهان اسلام بر خلاف غرب شارع مقدس قلمداد می‌گردد.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که برخی از کشورهای دیگر، خود را دنباله‌روی حقوق بشر اسلامی و شریعت می‌دانند اما از تفکر دینی رادیکال استفاده می‌کنند که باید به عربستان سعودی اشاره کنیم. در ماه‌ها و هفته‌های اخیر از گوشه و کنار می‌شنویم که بیماری وبا در یمن شیوع پیدا کرده است اما سوال اصلی این است که چه کسی باعث شد تا وبا در یمن ورود پیدا کند؟ بدون تردید پاسخ آن "ریاض" خواهد بود.

مشاور وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه نقض حقوق بشر توسط عربستان تنها در یمن اتفاق نمی‌افتد، یادآور شد: همین مدل را در خصوص سوریه و عراق هم شاهد هستیم؛ به صورتیکه «ویروس تکفیر» توسط همین جناح در دو کشور مذکور سرایت پیدا کرد وامروزه شاهد بدترین مدل از جنایت سازماندهی شده توسط القاعده و داعش هستیم ومنشاء آن تفکر سعودی‌ها و آموزه‌های آنها است. لذا این که چرا هیچ کدام از نهادهای حقوق بشری در جهان غرب و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس به داد این وضعیت و مردم کشورهایی مانند سوریه، عراق و یمن نمی‌رسند موضوعی است که تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

در ادامه این میزگرد «راشد الراشد» فعال بحرینی با تاکید بر اینکه پس از انتشار اعلامیه حقوق‌بشر هیچگونه ثبات پایدار در جهان به صورت دراز مدت و پایدار نمایان نشده است، گفت: یکی از موضوعات مهم در جهان بین‌الملل بحث حقوق بشر است که بر اساس فرامین اسلامی مهمترین آن، حفظ کرامت انسان است که برگرفته از الگوی اسلامی است. در این بین بطن و کالبد حقوق بشر اسلامی عزت و کرامت است که حتی در مواقعی شاهد هستیم که برای حفظ آن، نظام سیاسی وادار به حفظ کرامت انسان‌ها می‌شود اما در حالت فعلی بسیاری از دولت‌های اسلامی و البته غربی در مورد آن کوتاهی کرده و از آن عبور کردند.

وی ادامه داد: بحث حقوق بشر در خصوص نظام‌های غربی باید بیش از مناطق دیگر مورد بررسی قرار بگیرد. چراکه قوانین و مقررات این کشورها رسماً به صورت انفرادی تعیین می‌شود و تامین کننده منافع جناحی و انفرادی است. در اینجا اگر به سابقه انقلاب‌ها نگاه کنیم به صورت واضح می‌بینیم که کرامت انسانی و مساله حقوق بشر به صورت کامل نقض شده است.

نظام‌های دیکتاتوری با مفهوم وارونه، از شاخص‌های حقوق بشری استفاده می‌کنند و در امتداد آن موسسات بین‌المللی برای اینکه خشم و غضب مردم را کاهش دهند NGOهای حقوق بشری به راه می‌اندازند تا این پیام را به دروغ مخابره کنند که ما در حال رصد نقض حقوق‌بشر در جهان هستیم اما در حقیقت چنین حالتی اتفاق نمی‌افتد.

راشد با بیان اینکه انقلاب‌ها در سراسر دنیا در تضاد با منافع غربی‌ها است، گفت: موضوع دیگری که در بحث حقوق بشر غربی باید به آن اشاره شود نمایان شدن شعار و دروغ در جهان است. انقلاب‌ها نشان داده که غربی‌ها تا چه حدی از به وجود آمدن چنین جریان‌های بومی ترس دارند و حتی برای تامین منافع خود در این راستا دست به قتل‌عام می‌زنند. چراکه پس از صدور اعلامیه حقوق بشر شاهد هستیم که درجه توحش در دنیا افزایش پیدا کرده و تا حالت فعلی هم ادامه دارد.

در پایان این نشست «ابراهیم الوزیر» فعال سیاسی یمنی در تشریح ابعاد نقض حقوق‌بشر عنوان کرد: با نگاهی به تاریخ انتشار اعلامیه حقوق بشر شاهد هستیم که علاوه بر تغییر طیف سیاسی در غرب در اسرائیل هم چنین حالتی اتفاق افتاد و راهبرد تغییر پیدا کرد. در آن موقع به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند یکدیگر و خصوصاً مخالفان را به صورت علنی و مستقیم حذف کنند واز این نظر توانستند با تغییر استراتژی در مواجهه با حقوق بشر، راهکار و ابزار خاص برای حذف غیرمستقیم جریان‌هایی که ناقض منافع غربی‌ها است پیدا کند.

وی در پایان با تاکید بر نقض فاحش و همه‌جانبه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در یمن، ابراز کرد: در این راستا زمینه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد در وضعیت فعلی نمی‌توانیم حقوق‌بشر را عملیاتی کنیم و از این منظر باید به داد کشورهای مظلوم برسیم. به گونه‌ای که در حالت فعلی ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان یمن در خطر مرگ توسط بیماری وبا هستند و ۵۰ هزار نفر در بمباران عربستان سعودی کشته شدند حال سوال این است که حقوق بشر در چه جایگاهی قرار دارد و اساساً مدعیان آن چه فعالیت مثبتی در این جهت صورت داده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز