خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

اروپا حاضر به همراهی ترامپ علیه روسیه نیست/آغاز فصل جدید تنش‌های روسیه و آمریکا

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۵۲۲

دولت آمریکا براساس شعار انتخاباتی رئیس‌جمهوری این کشور سعی دارد با تحریم مجدد روسیه عظمت خود را ارتقا دهد اما اروپا مایل به همراهی واشنگتن در این پرونده نخواهد بود.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به امضاء فرمان جدید تحریم علیه روسیه توسط ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اینکه شاهد امضای تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه توسط ترامپ هستیم تا حد زیادی ریشه در شعارهای انتخاباتی وی دارد. اگر یادمان باشد شعار انتخاباتی وی و حزب جمهوریخواهان «احیای عظمت آمریکا» بود که به نوعی درصدد افزایش پرستیژ آمریکا هستند. از این جهت ترامپ معتقد است که قدرت آمریکا باید به سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ بازگردد و خواهان قدرت‌نمایی در ابعاد سیاست جهانی است.

وی ادامه داد: ایالات متحده قصد دارد تا در پرونده‌هایی مانند اوکراین، گرجستان، افغانستان، اوستیای جنوبی و آبخازیا بر روسیه فشار وارد کند که در این راستا تحریم‌ها را می‌توان به عنوان تسهیل کننده این امر قلمداد کرد. همانند این موضوع هم وجود دارد؛ در این راستا باید به شروط عربستان برای آمریکا اشاره شود. ریاض دو شرط اصلی برای محقق شدن و عملیاتی شدن قرارداد تسلیحاتی با آمریکا مفروض کرد که یکی از آنها هدف قرار دادن ایران و کاهش قدرت آن در منطقه بود و دیگری بحث اعمال فشار بر تهران در محورهای موشکی و حقوق‌بشر است.

روسیه در دولت اوباما دچار بی‌توجهی شد و مسکو برای فرار از این موضوع، سوریه را به گروگان گرفت تا به آمریکا بفهماند که کرملین در عرصه بین‌المللی همچنان پیشتاز است. از این منظر در حالت فعلی که ترامپ در کاخ سفید سکونت دارد نمی‌توانیم عادی‌سازی روابط دو طرف با یکدیگر را متصور باشیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ضدیت با روسیه در قوه مقننه آمریکا بیش از گذشته نمایان شده است، گفت: چینش و آرایش کنگره آمریکا به صورتی است که جریان ضد روس بیش از گذشته در آمریکا فعال شده است و این موضوع باعث می‌شود که طرح‌های متنوع علیه روسیه پشت سر هم کلید بخورد. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که ترامپ تمایل به آغاز جنگ در قبال روس‌ها و حتی منطقه خاورمیانه ندارد و این یک ضدیت آشکار میان دو قوه قانون‌گذار و مجریه به حساب می‌آید.

وی افزود: ترامپ در صدد است تا بتواند اتحادیه اروپایی را علیه روسیه با خود هماهنگ و همراه کند اما باید بدانیم که رابطه اروپا با آمریکا در بدترین وضعیت خود قرار دارد و این ارتباط به فاصله تبدیل شده است. اوج این اختلاف و نمایان شدن فاصله را باید خروج آمریکا از پیمان آب‌وهوای پاریس بدانیم که چندی قبل تبدل ترامپ صورت گرفت.

اروپا بنابر دو دلیل عمده وارد اجماع با آمریکا بر علیه ترامپ نمی‌شود: نخست اینکه اروپا بخش اعظمی از انرژی مصرفی خود را از روسیه دریافت می‌کند و دوم این‌که روسیه بزرگ‌ترین بازار مصرفی اروپا به حساب می‌آید. علاوه بر آن مناسبات تجاری و صنعتی یکی از موضوع‌هایی است که باعث می‌شود اتحادیه اروپایی ترامپ را علیه روسیه همراهی نکند.  

وی در پایان یادآور شد: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مورد وضع هرگونه تحریم‌ علیه روسیه به آمریکا هشدار داده بود و از این منظر افزایش انزوای آمریکا در سطح بین‌المللی دور از ذهن نیست. به صورتی که چین، کره‌شمالی و بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی رابطه خوبی با مسکو دارند و حاضر به تغییر رویه خود نیستند. از این جهت مرحله جدیدی از تنش آمریکا و روسیه را شاهد خواهیم بود. باید توجه داشت که آمریکا نمی‌تواند به صورت جدی و محکم در جمهوری‌های جداشده از شوروی سابق نفوذ کند؛ چراکه مسکو به آسانی می‌تواند احیای مجدد امپراطوری روسی را کلید بزند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز